Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. januar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Fotografering og digiscoping -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Eva Kristensen
størrelse på foto (Læst 922 gange) Postet d. 02-07-17 kl. 13:51
Hej Jeg har virkelig svært ved at komprimere mine billeder ned til 250 kb som siden foreskriver, de bliver ikke ret gode når man skal gøre dem så små. Er der nogen som har en nem måde som også ser flot ud.

Jeg fotograferer udelukkende i RAW format og billederne fylder 6000x4000 px

Når jeg i Photoshop gør dem mindre ved at ændre imagesize til det ønskede format her på siden så er de stadig for store i kb

Hvis KB passer så er de for små i pixel

Besvar | Kommentér

Frank Overgaard Nielsen

Svaraktivitet:

(9)
#1 Svar postet d. 02-07-17 kl. 14:15. Emne: størrelse på foto
Hej

fotos skal være i jpg og for at passe til F&N 770 pixel i bredden

Så inden du komprimere filen til de maksimale 250kb skal den resizes til 770pixel, så er der normalt ikke noget problem.

(større fotos i pixels kan dog uploades men skal så klikkes op for fuldt udbytte)

mvh

Frank

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Esben Pedersen
#2 Kommentar postet d. 02-07-17 kl. 14:18. Emne: størrelse på foto
Vælg gem som jpg eller jpeg. Vælg så kvalitet 8 så skulle det passe.

Besvar | Kommentér

Frede Mørch
#3 Kommentar postet d. 02-07-17 kl. 14:24. Emne: størrelse på foto
Hej Eva

Fugle og Natur er jo ikke et foto-site, men et site der indsamler registreringer af flora og fauna i Danmark, for at tilvejebringe et godt datagrundlag til støtte for myndighedsbeslutninger, og for at understøtte forskning på de danske universiteter.

Der gøres derfor ikke alverden for at understøtte fototeknisk høj kvalitet.

Når det er sagt, så er der ikke længere den KB-begrænsning på uploads af fotos som du nævner.

Det var der i mange år, men nu er det muligt at oplægge større fotos, som systemet så selv downsizer til de accepterede størrelser.

Jeg reducerer nuomdags mine fotos til ca. 400 KB, og de går glat igennem systemet.

Mvh Frede

Besvar | Kommentér

Martin Hansen
#4 Kommentar postet d. 02-07-17 kl. 14:32. Emne: størrelse på foto
Hej Eva

I Photoshop bruger jeg altid først at reducere billedstørrelsen og efterfølgende gemme til "web og enheder" i format 700 * 467 med komprimering i høj kvalitet. Det virker fint for mig

mvh

Martin

Besvar | Kommentér

Eva Kristensen
#5 Kommentar postet d. 02-07-17 kl. 17:54. Emne: størrelse på foto
Jeg er godt klar over at det ikke er et fotosite men dokumentationen skal vel også være af en vis kvalitet

I øvrigt tak for svaret

Besvar | Kommentér

Michael A. Petersen

Svaraktivitet:

(3)
#6 Svar postet d. 03-07-17 kl. 16:34. Emne: størrelse på foto
Jeg er ikke enig, i det der bliver skrevet her :-

Der er et minimumskrav (pixel-dimentioner) til størrelsen af billederne der uploades som dokumentation.

Hvis billedet er for lille, får du besked om dette, når du forsøger at uploade billedet.

Hvis billedet er for stort, vil systemet automatisk nedskalere og komprimere billedet.

Da jeg alligevel skulle til at foretage nogle indberetninger, prøvede jeg at uploade et billde på 3000x1800 pixels (3,7 MB). Det blev af systemet automatisk nedskaleret til 1024x614 pixels.

Det er selvfølgelig spild af båndbredde (og tid) at uploade for store billeder, så jeg nedskalerer altid mine billeder til 1024 pixels før jeg uploader dem. De bliver så normalt ikke nedskaleret af systemet - men de bliver dog komprimeret.

Dette gælder for upload til galleriet (indrapporteringer). Der er andre og mere strikse regler for upload af billeder i fora´ene (hmmmm, hvad hedder fora i flertal )

Besvar | Kommentér

Ole Stauning

Svaraktivitet:

(11)
#7 Svar postet d. 03-07-17 kl. 17:10. Emne: størrelse på foto
Conops sp. vil jeg mene...

DBH Ole

Besvar | Kommentér

Ole Stauning
#8 Kommentar postet d. 03-07-17 kl. 17:11. Emne: størrelse på foto
Nej hvor pudsigt. Man kan ikke skrive to svar på samme tid, så kan svaret på den ene tråd ende i den anden!

DBH Ole

Besvar | Kommentér

Ole Stauning

Svaraktivitet:

(11)
#9 Svar postet d. 03-07-17 kl. 17:23. Emne: størrelse på foto
Nej hvor pudsigt. Man kan ikke skrive to svar på samme tid, så kan svaret på den ene tråd ende i den anden!

DBH Ole

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator