Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Karplanter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Hans Pinstrup
Hvilken orkide ? (Læst 244 gange) Postet d. 02-07-17 kl. 23:04
Hvilken orkide har jeg set og fotograferet ?

Jenskær, 2.7.2017.

Hvilken orkide ? (Hvilken orkide har jeg set og fotograferet ? 
Jenskær, 2.7.2017.)
Hans Pinstrup har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

gunnar birkelund

Svaraktivitet:

(1569)
#1 Svar postet d. 02-07-17 kl. 23:08. Emne: Hvilken orkide ?
Selvom vi gerne vil se blade også, mener jeg det er en meget lys udgave af Priklæbet Gøgeurt.

Vh. Gunnar

Besvar | Kommentér

Hans Pinstrup
#2 Kommentar postet d. 02-07-17 kl. 23:31. Emne: Hvilken orkide ?
Jeg tænkte selv noget plettet eller tyndakset gøgeurt, men da bladene, som jeg ikke fik med på mine billeder, var aflange uden pletter, kom jeg i tvivl, og derfor spurgte jeg her, velvidende at det ikke var sikkert, at den kunne bestemmes. Der voksede kun denne ene plante (jeg fandt i hvert fald ikke flere). Foreløbig lader jeg den ligge, men jeg er rigtig glad for, at du gider beskæftige dig med den, Gunnar

Besvar | Kommentér

Jens Christian Schou

Svaraktivitet:

(3202)
#3 Svar postet d. 03-07-17 kl. 09:27. Emne: Hvilken orkide ?
Det er Plettet Gøgeurt.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Stefan Frello
#4 Kommentar postet d. 03-07-17 kl. 13:14. Emne: Hvilken orkide ?
Til hjælp for os andre.

Schou! Hvordan skelner du Plettet og Priklæbet, når pletter på bladene åbenbart ikke er en sikker karakter?

Besvar | Kommentér

Jens Christian Schou

Svaraktivitet:

(3202)
#5 Svar postet d. 03-07-17 kl. 14:12. Emne: Hvilken orkide ?
Priklæbet hører til Maj-Gøgeurt komplekset med meget kraftigere stængel og blomsterstandsakse og blomsternes spore er betragteligt tykkere ligesom de sidestillede petaler har en anden stilling. Din plante er tydeligt spinkel og havde givetvis pletter på bladene, hvor Priklæbet er uplettet og med brede blade.

Det er slet ikke prikkerne på læben alene, der gør en Priklæbet, kan faktisk optræde hos flere arter.

Prøv at sammenligne din plante med mine Priklæbet G. - se linket HER - og ja jeg ved godt at navnet D. praetermissa er forældet, men der har været rigeligt med andre gøremål.

Besvar | Kommentér

Henrik Tranberg

Svaraktivitet:

(2978)
#6 Svar postet d. 03-07-17 kl. 14:42. Emne: Hvilken orkide ?
enig i Plettet Gøgeurt (om den så har pletter på bladene eller ej!)

Jenskær udgør næppe en biotop, der tilgodeser Priklæbet Gøgeurt? (men derimod Gul Nøkketunge!)

mvh., Henrik

Besvar | Kommentér

Hans Pinstrup
#7 Kommentar postet d. 03-07-17 kl. 21:37. Emne: Hvilken orkide ?
Mange TAK for alle indlæggene og for alles velvilje til at hjælpe med bestemmelsen af denne gøgeurt. Jeg vil kalde den plettet gøgeurt.

Vh Hans Pinstrup

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator