Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
27. november 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Sten og fossiler -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Thomas Holm
Cykelfossil! (Læst 734 gange) Postet d. 12-07-17 kl. 19:25
Ja,- måske skal den i vind og vejrforummet. Men nu kan den jo starte her.

Et stk. cykelfossil! Men hvordan???

Cykelaftrykket, eller hvad vi nu skal kalde det, består af større og mindre løse sandkorn.

Mit forslag er, at cykel har ligget ned på fortorv. Så regnede det kraftigt i går og der, hvor regnen ikke ramte, blev sandkornene liggende, mens de øvrige sejlede væk. Der ligger jo en pæn bunke sandkorn nederst ved cykelaftrykket.

Men altså vandet må jo have sejlet hen over de sandkorn under cyklen, og burde da have flytte på dem.

Jeg lidt svært ved helt at greje den her.

Alle syge idéer er velkommen!

Mvh. Thomas

Cykelfossil! (Ja,- måske skal den i vind og vejrforummet. Men nu kan den jo starte her.

Et stk. cykelfossil! Me)
Thomas Holm har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 533)
Besvar | Kommentér

Thomas Holm
#1 Kommentar postet d. 12-07-17 kl. 19:25. Emne: Cykelfossil!
2

Cykelfossil! (2)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 533)
Besvar | Kommentér

Thomas Holm
#2 Kommentar postet d. 12-07-17 kl. 19:26. Emne: Cykelfossil!
Og sandkornene!

Cykelfossil! (Og sandkornene!)
Klik på billedet for original størrelse (687 x 600)
Besvar | Kommentér

Anni Lene Nielsen
#3 Kommentar postet d. 12-07-17 kl. 22:33. Emne: Cykelfossil!
Hej Thomas

Jeg har ingen svar på det, men vil blot sige tak, fordi du viser os det. Det ser helt fantastisk ud. Jeg har aldrig set noget lignende. Man kunne kalde det for en vejrtegning

Venlig hilsen Anni

Besvar | Kommentér

Henrik Bringsøe
#4 Svar postet d. 12-07-17 kl. 22:45. Emne: Cykelfossil!
Sjov observation!

Jeg finder det oplagt, at en cykel har ligget dér. Kan det ikke være et blæsevejr, der har fået sandkornene til at havne dér, efter at de har ramt cyklen?

Venligst

Henrik Bringsøe

Besvar | Kommentér

Thomas Holm
#5 Kommentar postet d. 12-07-17 kl. 23:42. Emne: Cykelfossil!
Hej Anni og Henrik.

Ja,- en vejrtegning må være en god betegnelse, og at en cykel har været involveret i fænomenet, kan vist heller ikke diskuteres.

Jeg er ret overbevidst om, at det er regnvejret i går, der er den medvirkende årsag.

Både den større sandbunke og også bladene ved baghjulet har lagt sig, som når vand fører ting med sig og lægger det fra sig igen på forhøjninger eller fordybninger.

Men Henrik prøv lige at forklare din tanke nærmere. Jeg kan ikke lige helt se det for mig, når cyklen har ligget ned.

Og ja,- Anni i sandhed en anderledes naturoplevelse, og det var så lidt!

Mvh. Thomas

Besvar | Kommentér

Henrik Bringsøe
#6 Kommentar postet d. 13-07-17 kl. 00:01. Emne: Cykelfossil!
Jeg ved ikke, hvor i landet vi befinder os. Er det et forblæst sted f.eks. ved Vesterhavet? Min tanke er, at et kraftigt blæsevejr har taget sandkorn med sig. Når de så rammer cyklen, falder de direkte ned på asfalten og lægger sig i de fordybninger i den relativt grove asfalt, som ses på dit nærbillede. Herfra kan blæsten ikke længere få tag i sandkornene. Nu har jeg svært ved at sætte mig ind i, hvor store sandkornene er, og om det overhovedet er realistisk, at det blæsevejr, vi har haft på det seneste, har været kraftigt nok til at "bære" disse sandkorn.

Visne blade har blæsten i så fald naturligvis også taget, og de vil også ramme cyklen og formodentlig falde ned. Men de er lette, og de synker ikke ned i asfaltens ujævnheder, så de kan bare blæse videre. Men omkring cyklens kraftige bag-nav, der nok er i kontakt med asfalten, vil der være god læ, så jeg forestiller mig, at det kan være en grund til, at der ligger visne blade dér.

Som sagt er det blot en idé, og jeg ved ikke, hvor megen blæst og regn der har været på stedet på det seneste. Men jeg må sige, at jeg har svært ved at forstå, hvordan regn eller vand i det hele taget kan have dannet "sand-formationen".

Besvar | Kommentér

Thomas Holm
#7 Kommentar postet d. 13-07-17 kl. 00:13. Emne: Cykelfossil!
Super indspark, Henrik.

Den tygger jeg lige på. Og vi kan jo kun gisne, så vi må jo se, hvad andre byder ind med.

Og vi er i Århus. Og der er et skur lige ved siden af. Det ligger ganske tæt på et gadehjørne, så der kan være noget turbolens,tænker jeg.

Det regnede kraftigt i går, men der var ingen vind. I dag har det blæst lidt, men ikke noget særligt.

Jeg går der forbi tit flere gange om dagen, så det må være opstået for ganske nylig. Derfor tænkte jeg regnen.

Mvh. Thomas

Besvar | Kommentér

Thomas Holm
#8 Kommentar postet d. 14-07-17 kl. 10:50. Emne: Cykelfossil!
I går var cyklen så stort set blæst væk.

Der var et udvisket baghjul og et kvart forhjul tilbage.

Det får mig til at tænke, at fugten fra regnvejret i hvert fald har gjort sit til at holde på sandkornene.

Men hvad ved jeg??

Mvh. Thomas

Besvar | Kommentér

Kim Petersen
#9 Svar postet d. 14-07-17 kl. 11:31. Emne: Cykelfossil!
Forslag: Først småregner det, så kommer der et solstrejf og tørrer den jord der ikke er i skygge, så kommer der en og fjerner cyklen, og en lille vind blæser sandet hen over den fugtige "cykelskygge".

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator