Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jette Hammer Ørskov
Gærdesmutte (Læst 345 gange) Postet d. 20-07-17 kl. 23:18
Jeg har lige været på Færøerne, og jvf. lokale fuglebøger er mange af arterne deroppe "underarter". Også gærdesmutten, som skulle være lidt større end vores hjemlige. Og gå under det latinske navn troglodytes troglodytes borealis....

En ting kan siges om smutterne deroppe, der er ikke sky! Jeg fotograferede adskillige. Bl.a. denne. Jeg syntes nu, at den virkede lige så lille som "vores". Men jeg har lagt mærke til benene og "bagkloen". Er det dér størrelse forskellen er?

MvH

Jette Ørskov

Gærdesmutte (Jeg har lige været på Færøerne, og jvf. lokale fuglebøger er mange af arterne deroppe "underarter". )
Foto: JHØ
Besvar | Kommentér

Jan Lindgaard Rasmussen

Svaraktivitet:

(998)
#1 Svar postet d. 21-07-17 kl. 01:30. Emne: Gærdesmutte
Nej. Måler man længder på næb, vinger, totallængde osv på 1000 hjemlige fugle, og 1000 færøske fugle, vil man opdage en lille, men måske signifikant forskel i gennemsnittet af de 2 måleserier. Men ikke noget man kan bruge til at skelne efter i felten.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Jette Hammer Ørskov
#2 Kommentar postet d. 21-07-17 kl. 01:45. Emne: Gærdesmutte
Med andre ord. Man tager det for givet? Altså at det er den Færøske art, man har fotograferet, når man nu er på Færøerne?

MvH Jette

Besvar | Kommentér

Jan Lindgaard Rasmussen

Svaraktivitet:

(998)
#3 Svar postet d. 21-07-17 kl. 01:48. Emne: Gærdesmutte
Ja. Det er nok kun en dna-test der ville kunne vise at en gærdesmutte på fo ikke skulle være en færøsk gærdesmutte.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Connie Børgesen
#4 Kommentar postet d. 21-07-17 kl. 16:20. Emne: Gærdesmutte
Bare som en lille hyggelig tilføjelse.

På færøsk hedder en gærdesmutte i daglig tale Musebror

Man forstår udmærket hvorfor

Besvar | Kommentér

Jette Hammer Ørskov
#5 Kommentar postet d. 21-07-17 kl. 17:41. Emne: Gærdesmutte
Músabróðir

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator