Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Karen Thomsen
Ung Gulspurv ? (Læst 464 gange) Postet d. 21-07-17 kl. 01:48
Tæt ved Ans 18/7-17.

Fandt langt om længe frem til lyden af denne meget sangglade lille morgenfugl.

Synes den (ved pc) godt kan ligne (i statur) en Gulspurv, men den LØD ikke sådan og har heller ikke Gulspurvens gul/brune farve.

Tænker derfor selv, om det måske er "en lille ny" af slagsen

Er det hel ved siden af ?

Mvh Karen

Ung Gulspurv ? (Tæt ved Ans 18/7-17.

Fandt langt om længe frem til lyden af denne meget sangglade lille morgenfug)
Foto: Karen Thomsen
Klik på billedet for original størrelse (800 x 565)
Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6198)
#1 Svar postet d. 21-07-17 kl. 02:38. Emne: Ung Gulspurv ?
Nej Karen, det er en såmænd en Bomlærke.

Et fuglenavn jeg selv er vokset op med, men da jeg og min bror engang i 1970´erne oversatte Lars Jonsson´s "små grønne felthåndbøger" til dansk, benyttede vi lejligheden til at genindføre artens alternative navn, Kornværlig.

Klaus Malling Olsen gjorde det samme, da han oversatte den første udgave af Fugle i Felten, men da DOF´s navnegruppe for en halv snes år siden fandt på at give danske navne til alle verdens fuglearter, blev nogle af vores gamle danske fuglenavne (Lille- og Stor Regnspove til eksempel), og flere af de nye (bl.a. Hvidstrubet Nattergal og Hvidbrynet Kratskade) ændret til.......nåh ja, se selv efter

Da blev også Kornværligen bombet tilbage til fortidens germanisme, Baumlerche = Bomlærke (Trælærke), nok fordi nogle af fuglefolkene i navnegruppen foretrak dette stupide navn.

Arten ER faktisk en værling (og ingen lærke), og hedder da også Kornværling på de fleste andre europæiske sprog (f.eks. Corn Bunting på engelsk).

Desuden er "Trælærke" jo det vores smukt syngende Hedelærke hedder på svensk (Trädlärk), så det fordanskede, tyske navn, Baumlerche (som tyskerne selvfølgelig forlængst selv har erstattet med det meget bedre Grauammer= Gråværling), har ikke rigtig nogen rationel mening.

Men mod nostalgi og indgroede vaner, må den sunde fornuft oftest trække det korteste strå.....

Altså, du har set, fotograferet og hørt vores største værling, Bomlærke, synge sin typiske værlingesang

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jette Hammer Ørskov
#2 Kommentar postet d. 21-07-17 kl. 17:48. Emne: Ung Gulspurv ?
Her kan man jo så lige tilføje, at gulspurven faktisk også er en værling og ikke (som navnet antyder) en spurvefugl. Så helt ved siden af, var gættet jo ikke. De er i familie

MvH

Jette

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6198)
#3 Svar postet d. 21-07-17 kl. 18:20. Emne: Ung Gulspurv ?
Hej Jette, jeg forstår godt hvad du mener (Rørspurv, Snespurv og Gulspurv er selvfølgelig værlinger), men alle værlinger, lærker, kragefugle, sangere, mejser osv osv er alle SPURVEFUGLE.

Jeg gætter på det du mener, er at Gulspurv er en værling (Emberiza), og derfor ikke nært beslægtet med Grå- og Skovspurv, som hører til i slægten væverfugle, eller væverfinker (Passer).

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Karen Thomsen
#4 Kommentar postet d. 22-07-17 kl. 02:05. Emne: Ung Gulspurv ?
Jamen dog ... en Bomlærke (Kornværling) den er hermed godtaget!

Synes dog min fugl sang MEGET anderledes end den Bomlærke der er inde på Fuglestemmer.dk.

(Nå, min sang nok bare på "midtjysk")

Siger dog også lige:

Godt jeg ikke skal genfortælle din tekst til nogen Peter - altså vedr. navne-arter

Men tak for hjælpen.

Mvh Karen

Besvar | Kommentér

Frank Desting

Svaraktivitet:

(3679)
#5 Svar postet d. 22-07-17 kl. 07:46. Emne: Ung Gulspurv ?
Hurra for DOF´s navnegruppe!

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator