Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
17. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

ole sørensen
Klippeduer i DK ? (Læst 290 gange) Postet d. 21-07-17 kl. 14:54
(..ja jeg har fri fra arbejde i dag så: )

...nu var jeg lige inde på DOF og læse om sølvhejrer (tak for link), og så kom jeg til at læse om klippeduer...bla står der, at Hovedbanegården huser Danmarks største bestand af klippeduer....hvordan ser man hvilken duer der er tamduer, og hvilke der er "byduer" ? Jeg troede, alle duerne i byerne var tamduer... ? Hvad skal jeg kigge efter, når jeg møder en due.. ?

Mvh Ole

- se linket HER

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6198)
#1 Svar postet d. 21-07-17 kl. 17:59. Emne: Klippeduer i DK ?
Uha, Ole sikken en oplysning du kommer med der!

Jeg kender Thomas Vikstrøm udmærket, og kan kun forestille mig at artiklen enten er en aprilsnar, eller en vellykket, lårklaskende morsom joke.....

Hvorfor er Klaus Malling Olsen´s udmærkede "Danmarks Fugle - en oversigt" ellers klar i mælet om den påståede Klippedue?

I gennemgangen af Danmarks fugle, er Klippedue slet ikke opført, velsagtens fordi forfatteren (ligesom jeg og tusinder andre) regner ALLE tamduer, uanset om en vis procentdel har et "oprindeligt" udseende, for netop tamduer, idet ALLE oprindelige KLIPPEDUER her i landet FORLÆNGST er blevet genmæssigt opblandet med tamduer.

Klippeduer på Hovedbanegården LOL!

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Henrik Bjørslev

Svaraktivitet:

(3329)
#2 Svar postet d. 21-07-17 kl. 18:00. Emne: Klippeduer i DK ?
Mon klippeduer er et synonym for kvindelige billetkontrollører og ´danmarks største bestand´ det der forkortes DSB ??? Derinde på Hovedbanegården ville jeg nok mest kigge efter, om de letter til tiden

Nå, spøg til side, tamduerne stammer jo fra Klippeduerne, vel oprindeligt undsluppet fra dueslag. Nogle ligner stadig den oprindelige vildform fuldstændigt, men de er i min optik lige så meget tamduer som alle de andre farvevarianter. De er så nogle steder begyndt at parre sig med de oprindelige vildtlevende Klippeduer, det gør jo bare forvirringen total.

Hilsen Henrik.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

ole sørensen
#3 Kommentar postet d. 21-07-17 kl. 18:13. Emne: Klippeduer i DK ?
.....artiklen er skrevet i maj. (Men selvfølgelig er det nok også nemmere at få folk til at hoppe på pranks, når det netop IKKE er 1. april.).... jeg har også altid selv troet, at alle vore byduer bare var.... -ja bare byduer, i alle de former og farver de nu optræder i. Derfor blev jeg også lidt overrasket over sådan en artikel fra DOF.... ? Men jeg kunne jo sagtens tage fejl. Derfor postede jeg linket for liiige at høre, hvad i gode mennesker her på Fugle Og Natur mener......

Mvh Ole

Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6198)
#4 Svar postet d. 21-07-17 kl. 18:25. Emne: Klippeduer i DK ?
Palle beskylder tit mig for at være mærkbart påvirket af rødvin, når mine svar ikke falder helt i herrens smag, og derfor kunne det være sjovt at få hans gæt på hvad Thomas har indtaget inden han skrev dueartiklen....

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

peter sunesen

Svaraktivitet:

(6198)
#5 Svar postet d. 21-07-17 kl. 18:26. Emne: Klippeduer i DK ?
Duemælk selvfølgelig

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator