Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
22. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Pattedyr -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Peter Mikael Bom Hansen
Musculus domesticus? (Læst 298 gange) Postet d. 21-07-17 kl. 17:28
Dette eksemplar af mus fik jeg lige et par gode fotos af i færd med at fouragere lige uden for soveværelset her i sommerhus i Nyrup. Den bor til syneladende under terrassen. Tæt på Skrubtudsen.

Men er det Musculus musculus eller Musculus domesticus? Jeg synes den er mørk.

Nyrup, 17.717

Vh. Peter Mikael

Musculus domesticus? (Dette eksemplar af mus fik jeg lige et par gode fotos af i færd med at fouragere lige uden for sovev)
Foto: Peter Mikael Bom Hansen
Klik på billedet for original størrelse (800 x 533)
Besvar | Kommentér

Einar Flensted-Jensen

Svaraktivitet:

(181)
#1 Svar postet d. 21-07-17 kl. 17:48. Emne: Musculus domesticus?
Nej, ikke Husmus (mørk eller lys), det må være en Skov- eller Halsbåndmus. For at være sikker skal vi se hals/brystet.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Peter Mikael Bom Hansen
#2 Kommentar postet d. 21-07-17 kl. 17:59. Emne: Musculus domesticus?
Kære Einar! Mange tak. Virkelig vigtigt for mig at det er helt korrekt naturligvis. Kan desværre ikke fremskaffe foto af dens hals for nærværende. Dog har jeg vedhæftet dette foto hvor den kigger op mellem to sveller - hjælper det på ID?

Men den kommer jævnligt frem fra under terrassen.

Jeg holder øje

Vh. Peter Mikael

Musculus domesticus? (Kære Einar! Mange tak. Virkelig vigtigt for mig at det er helt korrekt naturligvis. Kan desværre ikk)
Foto: Peter Mikael Bom Hansen
Besvar | Kommentér

Einar Flensted-Jensen
#3 Kommentar postet d. 21-07-17 kl. 18:20. Emne: Musculus domesticus?
Nej, jeg tør ikke komme arten nærmere.

Prøv evt. at sætte en vippefælde op. Altså en fældetype hvor musen kan fanges levende. Så kan du ryste den ned i en plastpose og studere kendetegnene og fotografere.

Besvar | Kommentér

Peter Mikael Bom Hansen
#4 Kommentar postet d. 21-07-17 kl. 20:09. Emne: Musculus domesticus?
OK. Tak for vippefælderåd. Det vil jeg prøve ved lejlighed. Måske et andet sted. Denne mus slipper dog for oplevelsen. Min ferie i dette hus slutter idag

Vh. Peter Mikael

Besvar | Kommentér

verner Frandsen

Svaraktivitet:

(331)
#5 Svar postet d. 22-07-17 kl. 21:26. Emne: Musculus domesticus?
Jeg synes godt det kan være en rødmus, selvom snuden er lidt lang på det sidste foto

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator