Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
24. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Biller -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Bo Valeur
Magdalis linearis? fra Lyngby Åmose (Læst 255 gange) Postet d. 24-07-17 kl. 15:05
I dag fik jeg rystet denne 3,5-4,5mm Magdalis ned fra en skovfyr i Lyngby Åmose.

Når jeg nøgler den via DF ender linearis.

Den har jeg ikke set før og den er heller ikke at finde på Fugleognatur, så den må der flere øjne på.

Især tænker jeg på flg. karakterer der peger i den retning af linearis:

Lang krum snude, svagt hvælvede øjne, stribemellemrum bredere end punktstriberne og kraftig punkteret, vingedækkernes rod kun svagt fremtrukket.

Kan det være andet?

Mvh

Bo

Magdalis linearis? fra Lyngby Åmose (I dag fik jeg rystet denne 3,5-4,5mm Magdalis ned fra en skovfyr i Lyngby Åmose. 
Når jeg nøgler de)
Bo Valeur har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Bo Valeur
#1 Kommentar postet d. 24-07-17 kl. 15:05. Emne: Magdalis linearis? fra Lyngby Åmose
foto 2

Magdalis linearis? fra Lyngby Åmose (foto 2)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 551)
Besvar | Kommentér

Bo Valeur
#2 Kommentar postet d. 24-07-17 kl. 15:06. Emne: Magdalis linearis? fra Lyngby Åmose
foto 3

Magdalis linearis? fra Lyngby Åmose (foto 3)
Besvar | Kommentér

Bo Valeur
#3 Kommentar postet d. 24-07-17 kl. 15:07. Emne: Magdalis linearis? fra Lyngby Åmose
sidste foto, men flere haves

Magdalis linearis? fra Lyngby Åmose (sidste foto, men flere haves)
Besvar | Kommentér

Ole Martin

Svaraktivitet:

(1743)
#4 Svar postet d. 24-07-17 kl. 21:30. Emne: Magdalis linearis? fra Lyngby Åmose
Hej Bo.

Har du overvejet (en lille) Magdalis memnonia, som findes på fyr. Den er især fundet i Jylland, men kendes også fra Tisvilde Hegn.

Det er ingen bestemmelse men et forslag.

Vh. Ole

Besvar | Kommentér

Bo Valeur
#5 Kommentar postet d. 24-07-17 kl. 21:44. Emne: Magdalis linearis? fra Lyngby Åmose
Hej Ole

Den har jeg også set på, men hos den er striberne lige så brede som stribemellemrummene og punkteringen anderledes iflg DF og div. fotos.

Memnonia har jeg dog ingen erfaring med heller, så det kan ikke

udelukkes at det er den.

Mvh

Bo

Besvar | Kommentér

Ole Martin

Svaraktivitet:

(1743)
#6 Svar postet d. 25-07-17 kl. 11:00. Emne: Magdalis linearis? fra Lyngby Åmose
Jeg kan godt se, punkturen er anderledes, når man sammenligner dit foto og mit foto af memnonia taget fra siden.

Hvad med Magdalis linearis, som også lever på fyr. Størrelsen, formen og den lange snude passer meget godt på denne art

Vh. Ole

Besvar | Kommentér

Ole Martin

Svaraktivitet:

(1743)
#7 Svar postet d. 25-07-17 kl. 11:06. Emne: Magdalis linearis? fra Lyngby Åmose
Det må være linearis, som du jo også selv har fundet frem til. - se linket HER

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Bo Valeur
#8 Kommentar postet d. 25-07-17 kl. 12:21. Emne: Magdalis linearis? fra Lyngby Åmose
Hej Ole

Jeg har også været forbi det foto du har linket til og som passer rigtig godt med min, bl.a.med den punkturering på dækvingerne.

Har ellers ikke kendskab til dens udbredelsen, men iflg DF, er der ikke så mange fund nævnt. Så det var endnu en fint dyr fra Lyngby Åmose

Mvh

Bo

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator