Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
6. december 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Sten og fossiler -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Mia Ibsen
Raslesten? (Læst 1678 gange) Postet d. 27-07-17 kl. 15:11
Denne flintesten er fundet på Samsø. Den har store huller og det var faktisk derfor jeg tog den med hjem. Opdager den rasler, tror det er små sten der har sat sig ind i hullerne, men da jeg begynder at rode rundt i hullerne, er det disse små stumper der falder ud. Og stenen rasler stadig, så der er mere derinde. Kan det være en ret slidt raslesten, hvor kiselsvampen er gået i små stykker? Hullerne går nemlig ikke vandret igennem stenen, men nærmest lodret op igennem, lige som en slags gange.

Raslesten? (Denne flintesten er fundet på Samsø. Den har store huller og det var faktisk derfor jeg tog den med )
Mia Ibsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Mia Ibsen
#1 Kommentar postet d. 27-07-17 kl. 15:13. Emne: Raslesten?
Foto 2

Raslesten? (Foto 2)
Besvar | Kommentér

Mia Ibsen
#2 Kommentar postet d. 27-07-17 kl. 15:14. Emne: Raslesten?
Foto 3

Raslesten? (Foto 3)
Besvar | Kommentér

Mia Ibsen
#3 Kommentar postet d. 27-07-17 kl. 15:16. Emne: Raslesten?
Foto 4

Raslesten? (Foto 4)
Besvar | Kommentér

Mia Ibsen
#4 Kommentar postet d. 27-07-17 kl. 15:16. Emne: Raslesten?
Foto 5

Raslesten? (Foto 5)
Besvar | Kommentér

Mia Ibsen
#5 Kommentar postet d. 27-07-17 kl. 15:18. Emne: Raslesten?
Indholdet jeg har rystet ud.

Raslesten? (Indholdet jeg har rystet ud.)
Besvar | Kommentér

Mia Ibsen
#6 Kommentar postet d. 27-07-17 kl. 15:19. Emne: Raslesten?
Indholdet jeg har rystet ud.

Raslesten? (Indholdet jeg har rystet ud.)
Besvar | Kommentér

Lis Ravnsted-Larsen
#7 Kommentar postet d. 29-07-17 kl. 09:16. Emne: Raslesten?
Jeg tror desværre ikke det er en raslesten du har fundet. De plejer at være helt kuglerunde. Se linket her: - se linket HER

De er dannet ud fra en svamp Plinthosella resonans (et sjovt navn som fortæller os at der er lyd i stenen!). De kuglerunde flintesten findes bl.a. her på Møn og når man ser en kuglerund flintesten med små huller i, kan man være heldig at kernen inden i er løs, så stenen kan rasle.

Men jeg er ikke stenkender, så jeg håber en eller anden kan give et bud om din sten også er fremkaldt af en svamp.

Mvh Lis

PS: Da jeg var barn her på øen samlede vi sten ligesom din - sten med hul i. Dem "tøjrede" vi på græsplænen som "køer" og kunne lege vi var bønder med mange køer!!

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator