Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
1. december 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Sten og fossiler -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Karin Guldhammer
Nogen der har en ide om hvad jeg har fundet? (Læst 910 gange) Postet d. 02-08-17 kl. 17:05
Har fundet denne "forstenede" snegl ved et gammelt koralrev i Vigsøbugten. Den er hård som sten og lyder som sten når man slår på den. Er der nogen som kan oplyse mig om det er et fossil eller en forstenet snegl og evt. tidsperiode den stammer fra?

Nogen der har en ide om hvad jeg har fundet? (Har fundet denne "forstenede" snegl ved et gammelt koralrev i Vigsøbugten. Den er hård som sten og l)
Karin Guldhammer har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(27)
#1 Svar postet d. 02-08-17 kl. 17:18. Emne: Nogen der har en ide om hvad jeg har fundet?
Ingen tvivl om en forstenet snegl. Måske kunne du også vise den fra nogle andre vinkler?

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Karin Guldhammer
#2 Kommentar postet d. 02-08-17 kl. 17:48. Emne: Nogen der har en ide om hvad jeg har fundet?
Billede fra den anden side. Tak for svar

Nogen der har en ide om hvad jeg har fundet? (Billede fra den anden side. Tak for svar)
Besvar | Kommentér

Karin Guldhammer
#3 Kommentar postet d. 02-08-17 kl. 17:48. Emne: Nogen der har en ide om hvad jeg har fundet?
Og denne vinkel

Nogen der har en ide om hvad jeg har fundet? (Og denne vinkel)
Besvar | Kommentér

Karin Guldhammer
#4 Kommentar postet d. 02-08-17 kl. 17:49. Emne: Nogen der har en ide om hvad jeg har fundet?
Og denne vinkel

Nogen der har en ide om hvad jeg har fundet? (Og denne vinkel)
Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(27)
#5 Svar postet d. 02-08-17 kl. 18:07. Emne: Nogen der har en ide om hvad jeg har fundet?
Tak, fint. Jeg er ikke ekspert, men synes, at det er sjovt. Måske er det Viviparus neumayri fra Pliocæn (Tertiær). Men lad os håbe, at mere vidende viser sig.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Karin Guldhammer
#6 Kommentar postet d. 03-08-17 kl. 08:38. Emne: Nogen der har en ide om hvad jeg har fundet?
Tusind tak for dit svar Ole.

Besvar | Kommentér

Ingemann Schnetler

Svaraktivitet:

(41)
#7 Svar postet d. 03-08-17 kl. 09:45. Emne: Nogen der har en ide om hvad jeg har fundet?
Jeg tror som Werner Meng, at det ikke er en fossil snegl. For mig at se ligner den et slidt eksemplar af Almindelig konksnegl (Bucxcinum undatum)

- se linket HER

Den kendes bl. a. på de skrå længderibber, den store munding og den korte kanal.Spiralerne (rillerne på tværs) kan ikke ses på den slidte skal.

I Felthåndbogen kaldes arten Liomesus ovum iøvrigt fejlagtigt ´Almindelig konk´. Liomesus ovum er imidlertid en helt anden art, der iøvrigt ikke lever i danske farvande og derfor ikke kan være Almindelig konk!

Liomesus ovum er mindre og har en skal uden længderibber - se linket HER

- se linket HER

Der er simpelthen sket en forveksling af de to arter i Felthåndbogen. Jeg har tidligere gjort opmærksom på denne fejl, men den er ikke blevet rettet!

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede
#8 Kommentar postet d. 03-08-17 kl. 10:27. Emne: Nogen der har en ide om hvad jeg har fundet?
TAak for rettelse, Ingemann. Faktisk kan du selv gå ind i Felthåndbogen og rette fejl og mangler der. Det kan alle.

Ole

Besvar | Kommentér

Ingemann Schnetler

Svaraktivitet:

(41)
#9 Svar postet d. 03-08-17 kl. 11:22. Emne: Nogen der har en ide om hvad jeg har fundet?
Tak for kommentar, Ole.

Jeg retter opslaget ´Almindelig konk (Liomesus ovum)´ til ´Konk (Buccinum undatum)´. De to udbredelseskort for Almindelig konk og Konk bør slås sammen og den ene side bør udgå, da det er samme art - Buccinum undatum.

Venlig hilsen

Ingemann

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator