Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. februar 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Årevingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Mikkel Bang
Solsikker, giftige for humlebier? (Læst 272 gange) Postet d. 09-08-17 kl. 00:26
Godaften,

Jeg observerede i dag, på en solsikkemark, at samtlige humlebier der sad i solsikkernes midte, enten var døde eller betydeligt svækket/sløve.

Her kommer min undren; Er nogle arter af solsikker giftige for vores vingede venner? - Jeg har søgt rundt på nettet, men kan ikke finde noget om lige dette.

Der skal siges at solsikkerne er beregnet til buketter og vaser. Derudover er blomsternes midte klæbrig som blev der produceret en harpiks af planten.

Mange hilsner,

Mikkel B.

Besvar | Kommentér

Anni Lene Nielsen

Svaraktivitet:

(517)
#1 Svar postet d. 09-08-17 kl. 13:22. Emne: Solsikker, giftige for humlebier?
Hej Mikkel

Humlebierne er i tusindvis lige færdige med at bestøve lindetræerne, som faktisk er giftige for dem. De ender med at ligge døde under træerne eller sidder i haven på oreganoblomster og ter sig ligesom du siger. Så hvis der er lind i nærheden kan det være, at de har søgt til solsikkerne for at dø

Men det er kun et gæt

Venlig hilsen Anni

Besvar | Kommentér

Mikkel Bang
#2 Kommentar postet d. 09-08-17 kl. 17:03. Emne: Solsikker, giftige for humlebier?
Hej Anni,

- Tak for dit svar!

Ja, det med lindetræerne kender jeg godt - det er et mystisk fænomen, for så vidt jeg ved, diskutere man stadig hvad den egentlige årsag er.

Der var dog ikke lindetræer lige i nærheden, efter hvad jeg ved, men det er dog stadig en mulighed.

Mange hilsner,

Mikkel B.

Besvar | Kommentér

Anni Lene Nielsen
#3 Kommentar postet d. 09-08-17 kl. 17:07. Emne: Solsikker, giftige for humlebier?
Hej Mikkel

Velbekomme

Jeg husker, at vi havde en lang tråd om det for nogle år siden, og der kom nogle forklaringer på det. Men jeg kan nok ikke finde den igen.

Vi venter og ser, om nogen ved noget om evt giftige solsikker. Jeg har dog aldrig hørt om det

Venlig hilsen Ann i

Besvar | Kommentér

Inger Lund
#4 Kommentar postet d. 10-08-17 kl. 01:04. Emne: Solsikker, giftige for humlebier?
Er det den her tråd, du tænker på, Anni? - se linket HER

Inger

Besvar | Kommentér

Mikkel Bang
#5 Kommentar postet d. 10-08-17 kl. 11:15. Emne: Solsikker, giftige for humlebier?
Hej Inger, tak for linket!

-Det er spændende læsning i artiklen; "Døde bier under kastenjetræer".

Jeg må nok erkende, at jeg aldrig får den 100% grund til, hvorfor at bierne sad døde i solsikkerne, men der er da et par muligheder at vælge mellem nu - det er jo også udmærket!

En tanke jeg studsede over; Ved i hvorfor det primært er humlebier der ligger døde under lindetræer? Så vidt jeg husker, så har jeg set mange humlebier og en håndfuld gedehamse, men ingen "almindelige bier" ligge døde.

Mange hilsner,

Mikkel B.

Besvar | Kommentér

Inger Lund
#6 Kommentar postet d. 10-08-17 kl. 13:21. Emne: Solsikker, giftige for humlebier?
Jeg ved det slet ikke - men tråden er jo nogle år gammel, så der kan sagtens være nyere viden.

Inger

Besvar | Kommentér

Anni Lene Nielsen
#7 Kommentar postet d. 11-08-17 kl. 01:21. Emne: Solsikker, giftige for humlebier?
Hej Inger

Ja, det var netop den jeg mente. Tak skal du have

Venlig hilsen Anni

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator