Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. februar 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Årevingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Inger Lund
Agerhumle? (Læst 80 gange) Postet d. 09-08-17 kl. 10:38
Fra haven i går - har jeg ret i, at denne (eller disse) er Agerhumle tricuspis?

Inger

Agerhumle? (Fra haven i går - har jeg ret i, at denne (eller disse) er Agerhumle tricuspis?
Inger)
Inger Lund har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 500)
Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel

Svaraktivitet:

(329)
#1 Svar postet d. 09-08-17 kl. 13:49. Emne: Agerhumle?
Hej Inger,

At det er Agerhumle, kan vi hurtigt blive enige om. Og at det drejer sig om en mellemform mellem den sortbrystede sjællandske form og den rødbrystede jyske, kan vi bestemt heller ikke blive uenige om. Hvis dette er tilstrækkeligt til at dømme tricuspis (og det kan Felthåndbogens beskrivelse godt give indtryk af), så er det tricuspis.

Set direkte ovenfra er den sorte tricuspis-trekant i det orangerøde bryst normalt ikke svær at erkende, ved jeg fra min egen haves bestand af disse. Hvis der findes andre navngivne blandingsformer end tricuspis, må jeg melde pas, da dine billeder desværre ikke er taget lige præcis i den vinkel, hvor trekantformen er tydelig. Men som sagt, Felthåndbogen giver da mest af alt indtryk af, at blandingsformEN er tricuspis... jeg må indrømme, at jeg ikke er inde i den nøjere definition af betegnelsen (Steven Falk siger i sin bi-bog, som jeg også har konsulteret til lejligheden, intet om varianten tricuspis). Men ihvertfald ja til blandingsform jysk/sjællandsk - jeg håber, du kan bruge dette til noget.

Vh Elisabeth

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator