Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. maj 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Troels Ingemann
Hvilken rørhat? (Læst 276 gange) Postet d. 09-08-17 kl. 21:33
Vi fandt denne lille klynge fine rørhatte i går.

De er fundet i Hillerød.

Spørgsmålet er, om det er Rød Birkerørhat eller Orange Asperørhat.

(Jeg synes, det må være én af dem.)

Jeg synes, alle tegn tyder på Rød Birkerørhat, især stokken, som har mange sorte skæl, også på unge eksemplarer. Jeg synes ikke, skællene er orange.

Den gråner ved gennemskæring, men ikke voldsomt, og billedet er taget efter ca. 1/2 time.

Jeg har mange flere billeder med forskellige detaljer, hvis andre kendetegn skal undersøges.

Mit eneste problem ved den bestemmelse er, at de står under Bævreasp, og der er ikke et birketræ i 100 meters afstand!

Hvilken rørhat? (Vi fandt denne lille klynge fine rørhatte i går.
De er fundet i Hillerød.

Spørgsmålet er, om det)
Foto: Hvilken Rørhat?
Klik på billedet for original størrelse (800 x 533)
Besvar | Kommentér

Aksel Jørgensen

Svaraktivitet:

(3016)
#1 Svar postet d. 09-08-17 kl. 21:37. Emne: Hvilken rørhat?
- se linket HER

Besvar | Kommentér

Morten Strandberg

Svaraktivitet:

(120)
#2 Svar postet d. 09-08-17 kl. 22:52. Emne: Hvilken rørhat?
Den ligner heller ikke versipelle, der er en art under asp som ser ud som din. Jeg kan ikke lige huske om den er slået sammen med Leccinum quercinum, eller om den stadig har et selvstændigt navn..

Vender tilbage med uddybning, måske først i morgen.

mvh

Morten

Besvar | Kommentér

Mathias Hass
#3 Kommentar postet d. 10-08-17 kl. 09:20. Emne: Hvilken rørhat?
På billedet synes jeg at skællene overvejende er rødbrune med nogen sorte, måske pga misfarvning?

Jeg hælder til Leccinum albostipitatum (aspe-skælrørhat), blot er skællene lidt for farvede i forhold til alderen på svampen, jeg ville have forventet hvide skæl, men det kan vel bare være variation. Derefter kunne det måske være rustrød skælrørhat (Leccinum quercinum) (som jeg ikke kender) og måske er der nogen andre arter i gruppen. Orange skælrørhat synes jeg ikke den ligner, og der er jo heller ikke blevet spottet en birk.

Besvar | Kommentér

Morten Strandberg

Svaraktivitet:

(120)
#4 Svar postet d. 10-08-17 kl. 09:44. Emne: Hvilken rørhat?
Rustrød skælrørhat Leccinum quercinum er det rigtige navn til svampen. Den jeg tænkte på under asp/poppel hed Leccinum populinum. Den er nu slået sammen med Leccinum quercinum. Lidt uheldigt navn da det indikerer tilknytning til eg (quercus). Men det er navnereglerne for videnskabelige navne der bestemmer det. Og L. quercinum kom åbenbart først.

mvh

Morten

Besvar | Kommentér

Troels Ingemann
#5 Kommentar postet d. 10-08-17 kl. 21:31. Emne: Hvilken rørhat?

Tak for engagement og for hjælpen.

Nu er fundet indberettet som Rustrød Skælrørhat, Leccium quercinum.

Hvilken rørhat? (
Tak for engagement og for hjælpen.
Nu er fundet indberettet som Rustrød Skælrørhat, Leccium querc)
Foto: Rustrød Skælrørhat
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator