Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. januar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fotografering og digiscoping -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Lars Bjarne Nielsen
Hvilket program til RAW-billedbehandling? (Læst 1212 gange) Postet d. 12-08-17 kl. 11:43
Kære forum

Jeg er uerfaren med RAW-formatet, men vil gerne kunne arbejde med det. Mit Nikon D5200 kan, så vidt jeg kan se af manualen, optage RAW-billeder i 14 bit.

Min fotokyndige kollega anbefaler Adobes Lightroom til at justere hvidbalance o.l. Nu har jeg været inde på hjemmesiden og mistet enhver lyst til at gå videre. Det er totalt uoverskueligt.

Jeg har installeret Faststone (og givet ham et bidrag, for det program er genialt) og har en lille smule erfaring med GIMP.

Kan de gøre det samme som Lightroom? I Faststone ser det ud til, at værktøjet "justering levels" kun arbejder i 8 bit (256 trin i hver farve), så det tyder på et nej.

Er der andre, gode, muligheder end Lightroom eller andre Adobe-produkter?

I øvrigt: Faststone kan tælle antal farver i et billede. Jeg har et mørkt et med ca. 440000 farver. Er det teoretiske maximum 256^3 farver?

mvh

Lars

Besvar | Kommentér

Rene Petersen

Svaraktivitet:

(2)
#1 Svar postet d. 12-08-17 kl. 12:52. Emne: Hvilket program til RAW-billedbehandling?
Kan Nikons Capture NX ikke bruges?

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Lars Bjarne Nielsen
#2 Kommentar postet d. 12-08-17 kl. 14:15. Emne: Hvilket program til RAW-billedbehandling?
Tak for forslaget.

Det ved jeg ikke. Jeg bokser med at installere capture-programmet.

Min Bullguard smider aplaunch.exe-filen i karantæne.

Har du selv programmet og er det godt?

mvh

Lars

Besvar | Kommentér

Rene Petersen

Svaraktivitet:

(2)
#3 Svar postet d. 12-08-17 kl. 16:21. Emne: Hvilket program til RAW-billedbehandling?
Kan Bullguard ikke slås fra, mens Capture NX-D installeres?

I photoshop elements er jeg nødt til at åbne RAW filerne, for at se billedet. Så her benytter jeg i stedet Capture, til at se filerne igennem, og se hvilke jeg skal behandle videre.

Ellers bruger jeg det ikke, men det ser ud til, at kunne meget af det man har brug for.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Lars Bjarne Nielsen
#4 Kommentar postet d. 12-08-17 kl. 16:29. Emne: Hvilket program til RAW-billedbehandling?
Jeg har løst problemerne, og det kører fint. Der er et værktøj til automatisk indstilling af WB ud fra en "ægte grå".

Så jeg ser videre på det efter flere muligheder.

Tak for tippet

mvh

Lars

Besvar | Kommentér

Bruno Nissen
#5 Svar postet d. 02-09-17 kl. 21:48. Emne: Hvilket program til RAW-billedbehandling?
Hvis du endnu ikke har fundet en løsning, kan du måske bruge dette gratis Raw converter til at løse problemet.

Et andet program som jeg bl.a. bruger til min Nikon D7200 er Adobe Elements 13, den kan købes billigt i nyeste ver. 15 i dag. Jeg mener prisen er ca 7-800 kr og er god til Raw og til at redigerer billeder.

Besvar | Kommentér

Lars Bjarne Nielsen
#6 Kommentar postet d. 03-09-17 kl. 08:46. Emne: Hvilket program til RAW-billedbehandling?
Hej Bruno,

Tak for svar.

Du skriver:

"Hvis du endnu ikke har fundet en løsning, kan du måske bruge dette gratis Raw converter til at løse problemet"

Hvad henviser "dette" til? Mangler der et link?

mvh

Lars

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator