Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
4. august 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Årevingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Bent Vestergård Petersen
Små sorte hvepse fra Seest grusgrav (Læst 674 gange) Postet d. 13-08-17 kl. 10:49
Hej

En lille gruppe sorte hvepse fouragerede i blomster af Vild Gulerod i sidste uge i Seest grusgrav ved Kolding.

Men hvilke ?

En myre øverst viser størreslesn.

mvh

Bent

Små sorte hvepse fra Seest grusgrav (Hej

En lille gruppe sorte hvepse fouragerede i blomster af Vild Gulerod i sidste uge i Seest grus)
Foto: Jakob Leonhard
Klik på billedet for original størrelse (1000 x 696)
Besvar | Kommentér

Bent Vestergård Petersen
#1 Kommentar postet d. 13-08-17 kl. 10:54. Emne: Små sorte hvepse fra Seest grusgrav
Nu så jeg lige at der netop er startet en anden tråd og med svar på en lignende hveps - Tiphia.

Det er vel så den samme art vi så ?

Jeg viser et par større udsnit.

Små sorte hvepse fra Seest grusgrav (Nu så jeg lige at der netop er startet en anden tråd og med svar på en lignende hveps - Tiphia.

D)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 500)
Besvar | Kommentér

Bent Vestergård Petersen
#2 Kommentar postet d. 13-08-17 kl. 10:55. Emne: Små sorte hvepse fra Seest grusgrav
Er det Tiphia femorata ?

Små sorte hvepse fra Seest grusgrav (Er det Tiphia femorata ?

)
Klik på billedet for original størrelse (850 x 711)
Besvar | Kommentér

Bent Vestergård Petersen
#3 Kommentar postet d. 13-08-17 kl. 10:57. Emne: Små sorte hvepse fra Seest grusgrav
Og sidste foto.

mvh

Bent

Små sorte hvepse fra Seest grusgrav (Og sidste foto.

mvh

Bent
)
Klik på billedet for original størrelse (900 x 726)
Besvar | Kommentér

Anni Lene Nielsen
#4 Kommentar postet d. 13-08-17 kl. 11:13. Emne: Små sorte hvepse fra Seest grusgrav
Hej Bent

Her er den tråd du omtaler

- se linket HER

Venlig hilsen Anni

Besvar | Kommentér

Bent Vestergård Petersen
#5 Kommentar postet d. 13-08-17 kl. 19:13. Emne: Små sorte hvepse fra Seest grusgrav
Hej Anni

Tak for tippet.

Mener du at det er Tiphia femorata ?

Så må du nemlig gerne give et svar så jeg kan lukke tråden.

Eller er du usikker på ID ?

Jeg ser for øvrigt i bøger og på nettet at larverne skulle leve som parasitter på billelarver i sand og løs jord.

mvh

Bent

Besvar | Kommentér

Anni Lene Nielsen
#6 Kommentar postet d. 14-08-17 kl. 12:02. Emne: Små sorte hvepse fra Seest grusgrav
Hej Bent

Jeg kan ikke afgøre den, derfor satte jeg linket ind, så en anden måske kan hjælpe dig

Venlig hilsen Anni

Besvar | Kommentér

Bent Vestergård Petersen
#7 Kommentar postet d. 14-08-17 kl. 18:30. Emne: Små sorte hvepse fra Seest grusgrav
Hej Anni

Nu har jeg været rundt på nettet - og allearter.dk - og der er oplistet 3 arter af Tiphiidae i Danmark.

Og så vidt jeg kan se må det være Tiphia femorata vi er faldet over i grusgraven.

Tiphia minuta kan ligne - så helt sikker er jeg dog ikke.

Jeg lægger den ind med link til denen tråd - så er den i hvert fald gemt hvis andre kommer forbi.

mvh

Bent

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator