Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
3. august 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Årevingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Mette Hansen
Hvilken gylden humlebi på djævelsbid? (Læst 276 gange) Postet d. 14-08-17 kl. 22:54
Nord for Hulsig denne søndag. Jeg må snart få lært de humlebier...

Hvilken gylden humlebi på djævelsbid? (Nord for Hulsig denne søndag. Jeg må snart få lært de humlebier...

)
Mette Hansen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 532)
Besvar | Kommentér

Mette Hansen
#1 Kommentar postet d. 15-08-17 kl. 10:48. Emne: Hvilken gylden humlebi på djævelsbid?
Kunne det tænkes at være en meget gul moshumle, måske?

Besvar | Kommentér

Inger Lund
#2 Kommentar postet d. 15-08-17 kl. 20:55. Emne: Hvilken gylden humlebi på djævelsbid?
Eller en meget gul Agerhumle

Inger

Besvar | Kommentér

Mette Hansen
#3 Kommentar postet d. 15-08-17 kl. 21:37. Emne: Hvilken gylden humlebi på djævelsbid?
Tjo... ud over at være MEGA-gul, var den også lidt for tykmavset og tætpelset til at jeg har det rigtigt godt med agerhumle - men jeg giver ikke så meget for min personlige humlebi-dømmekraft.

Jeg lader lige tråden stå åben lidt!

Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#4 Kommentar postet d. 15-08-17 kl. 22:01. Emne: Hvilken gylden humlebi på djævelsbid?
Hej Mette,

Nu kan Agerhumler altså godt være både tykmavede og tætpelsede... og rent geografisk set kunne det på den anden side godt være Moshumle (der foretrækker ret kystnære lokaliteter)... Hvis du har andre billeder, og gerne med dyret set lidt tættere på, kan det muligvis opklares. Kan du mon hjælpe med dét?

Vh Elisabeth

Besvar | Kommentér

Mette Hansen
#5 Kommentar postet d. 15-08-17 kl. 22:58. Emne: Hvilken gylden humlebi på djævelsbid?
Tjo, ca samme afstand, men en anden vinkel - lige mens den letter. Mon det hjælper?

Hvilken gylden humlebi på djævelsbid? (Tjo, ca samme afstand, men en anden vinkel - lige mens den letter. Mon det hjælper?

)
Mette Hansen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 532)
Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#6 Kommentar postet d. 15-08-17 kl. 23:40. Emne: Hvilken gylden humlebi på djævelsbid?
Tak for det nye foto, men jeg indrømmer blankt, at det ikke for mig bidrager med afgørende nyt. Moshumle hævdes gerne at have en usædvanligt ensartet hårlængde på sin brystbehåring, hvilket ved fotos fra siden kan få den til at se helt fint og tæt "plysset" ud. Dette lever dit dyr IKKE op til. Det mest afgørende kendetegn er dog tilstedeværelse/fravær af sorte hår på brystet, hvor Moshumle ikke må have et eneste sort hår, mens selv den lyseste Agerhumle hævdes altid at have det. Jeg er desværre ikke i stand til at afgøre, om der findes enkelte sorte hår i dit dyrs "brystpels" eller ej (dertil kræves større og skarpere billeder). Og som Inger også har antydet tidligere - Agerhumle kan godt se nogenlunde sådan ud som dyret her i tråden. Så jeg vover ikke at træffe nogen afgørelse i sagen.

Nu er jeg bestemt heller ikke ekspert i humlebier, så prøv at se, om andre mon skulle have lyst til at komme på banen.

Vh Elisabeth

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator