Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
22. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Gerner Jensen
Rust, galler eller sygdom på følfod. (Læst 900 gange) Postet d. 19-08-17 kl. 17:11
Jeg er i tvivl, så jeg spørger både i galle- og svampekategorien.

Set 19.08.18 i Magleskov (Yderkanten af Køge kommune)

Oversiden af bladet

Rust, galler eller sygdom på følfod. (Jeg er i tvivl, så jeg spørger både i galle- og svampekategorien.
Set 19.08.18 i Magleskov (Yderkan)
Foto: gerner
Klik på billedet for original størrelse (938 x 650)
Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#1 Kommentar postet d. 19-08-17 kl. 17:12. Emne: Rust, galler eller sygdom på følfod.
Undersiden

Rust, galler eller sygdom på følfod. (Undersiden)
Foto: gerner
Klik på billedet for original størrelse (920 x 650)
Besvar | Kommentér

Stig Madsen

Svaraktivitet:

(83)
#2 Svar postet d. 19-08-17 kl. 17:28. Emne: Rust, galler eller sygdom på følfod.
Rapgræsrust (Puccinia poarum) - se linket HER

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#3 Kommentar postet d. 19-08-17 kl. 18:00. Emne: Rust, galler eller sygdom på følfod.
Tak, Stig Det var da et pudsigt navn, når den tilsyneladende koncentrerer sig om følfod

Besvar | Kommentér

Stig Madsen
#4 Kommentar postet d. 20-08-17 kl. 02:20. Emne: Rust, galler eller sygdom på følfod.
Ikke hvis man en rapgræs

Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#5 Kommentar postet d. 20-08-17 kl. 13:27. Emne: Rust, galler eller sygdom på følfod.
Næh, rapgræs kan vel også blive rusten men tilsyneladende er der ingen her på sitet, det har set det i hvert er der ingen, der viser det

Besvar | Kommentér

Stig Madsen
#6 Kommentar postet d. 20-08-17 kl. 13:49. Emne: Rust, galler eller sygdom på følfod.
Det hænger velsagtens sammen med, at græsser kan huse adskillige rustsvampe, som det kræver som mikroskopi at se forskel på. Medens de fleste af os kratluskere sikkert ser Puccinia poarum til dagligt - i hvert fald i efteråret - registerer vi den ikke, da den ikke kan ID´es entydigt i felten

Besvar | Kommentér

Stig Madsen
#7 Kommentar postet d. 20-08-17 kl. 13:54. Emne: Rust, galler eller sygdom på følfod.
.. underforstået, når rusten befinder sig på græsser

Besvar | Kommentér

Gerner Jensen
#8 Kommentar postet d. 20-08-17 kl. 14:22. Emne: Rust, galler eller sygdom på følfod.
Tak igen, Stig, jeg er jo nok klar over, at der er en sammenhæng med græs og har også set andre steder på nettet, at det er problem for landbruget.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator