Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
1. april 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 4 - Gå til side 1 2 3 4

Næste side | >>

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Bent Gravesen
Stop fodring? (Læst 5022 gange) Postet d. 03-03-08 kl. 20:36
- se linket HER

Læs lige, tror som nok jeg ved hvad der menes, men ligefrem stoppe fodringen af alle naturens dyr.

Kommentér

Rune Larsen
#1 postet d. 03-03-08 kl. 21:08. Emne: Stop fodring?
Et problem med fodring som er endnu større - synes jeg er at vandmiljøet tager stor skade af fodring. Det foregår desværre også i naturbeskyttede områder, hvor fodringen ødelægger vandet. Se f.eks. her i Holmegårds mose: - se linket HER

Mvh Rune

Kommentér

Niels J. Henriksen
#2 postet d. 03-03-08 kl. 21:10. Emne: Stop fodring?
Ja, vi må udgive en kostplan og så håbe, at ænderne læser den! Det lyder som den næste fedmeepidemi er på vej blandt franskbrødsænder. Vi må lave en handlingplan - eller skride hårdt ind, ikke mindst over for voldtægtsforbryderandrikkerne - dødstraf!

Kommentér

Bent Gravesen
#3 postet d. 04-03-08 kl. 17:18. Emne: Stop fodring?
Rune, tak for info og her er jeg helt klart imod at der fordres på den måde ude i naturen. Jægerne kan som bare avle deres ænder i kælderen og så skyde dem når de lukkes ud, nej men forstådet rigtigt.

Niels, herligt med dødsstraf, men var der ikke et sted i landet hvor man skød nogle såkaldte voldtægsforbrydere for at beskytte hunnerne som blev voldsomt stressede af, ja voldtægten.

Jeg ser her i byens foretrukne andefodringssted, Møllehuset, hvor der er mange ænder i Bangsbo å, de er så fodrede at de ikke gider spise det som lille pigen eller lille drenge smider ud til dem. Ænderne er fede og lidt dovne men af og til slås hannerne om pladsen eller hunnerne. Tit ser man en andrik dykke for at få fred for angriberen. Voldsomme scener af og til.

Men det er vel komunen som må tage afære.

Kommentér

Mikkel Fiil Iversen
#4 postet d. 05-03-08 kl. 01:05. Emne: Stop fodring?
Dødstraf sådan!! Niels, jeg vil se frem

den dag du og andre "gunslingers" fra den danske jægerstand, stå ved det lokale gadekær og rydde op i "voldtægsforbryderne" og det vil sikkert være sund musik i ørerne på kommunalpolitikerne.

Kommentér

Poul Evald Hansen
#5 postet d. 05-03-08 kl. 07:51. Emne: Stop fodring?
Ja, skal vi prøve at oplyse og opdrage på folk - eller skal vi gribe det mere taktisk an?

Bibeholde nogle i forvejen ødelagte søer som andefodringssøer - og så frede resten?

Poul Evald

Kommentér

Jens Elm Sørensen
#6 postet d. 05-03-08 kl. 10:11. Emne: Stop fodring?
Skal vi aflive ”Naturen”, så vi bliver fri for at se den lide.

Man skal da vist passe på ikke at overfører problemet med ”bykatte” til alle dyr i den danske natur, når Dyrenes beskyttelse opfordre til at stoppe fodringen af vilde dyr.

”Ifølge direktøren skal man altså fodre alle de katte, der kommer til på grund af fodringen, eller sørge for at få kastreret de katte, der måtte være. Og reglen gælder hele vejen rundt i dyreriget”.

På samme måde er der i naturen et stort overskud i produktionen af unger. En gråand får f.eks. 10 unger, hvis der er 20.000 par i DK, skal der helst dø en 200.000 om året, hvis der ikke skal blive alt for mange.

Er der ingen rovdyr til at spise dem, er det kun naturligt at der ligger en død and eller fiskehejre her og der.

»Nogle gange står den så forgæves ude på isen i flere dage, indtil den er for spidsbrystet og afkræftet til at kunne holde til det længere. Så søger den ind til land, for at lægge sig til at dø«, fortæller John Hørdum.

Og endelig skal vi passe på ikke at tillægge dyrene menneskelige værdier.

”Massevoldtægt er et fast element i ændernes parringsritual, men når vi fodrer de liderlige gråænder, øger vi riskoen for druknedød blandt hunænder”.

Jeg fodrer fuglene i min have med forskellige frø, frugter og mejsekugler. Og jeg er udmærket klar over, at det er for min egen skyld, så jeg kan holde lidt øje med hvilke fugle der kommer forbi.

Vigtigere er det, at vi sørger for, at der er et stort udvalg af ”naturlige” fødeemner og levesteder i det danske kulturlandskab.

Jeg vil så mene at det var et forsøg værd at oplyse og opdrage på folk.

Vi skulle jo nødigt ha’ at de farer ud og ødelægger vandhullerne for en sikkerheds skyld.

Kommentér

Rune Larsen
#7 postet d. 05-03-08 kl. 20:18. Emne: Stop fodring?
Både alt det sjove, fornuftige og det mere alvorlige er allerede sagt i denne tråd. Men jeg synes vi manglede et foto af konsekvenserne af fodring, når jægerne sætter det i system. Mvh Rune

PS! Fotoet er fra Gødstrup Engsø før naturgenopretningen sommeren 2001.

Stop fodring? (Både alt det sjove, fornuftige og det mere alvorlige er allerede sagt i denne tråd. Men jeg synes vi)
Foto: Rune Larsen
Kommentér

Bent Jakobsen
#8 postet d. 05-03-08 kl. 20:33. Emne: Stop fodring?
Nu vil jeg ikke lige blande mig i forureningsproblematikken. Blev selv lidt uvenner med en jagtforening, da jeg fik stoppet andefodring i en lobeliesø.

Men da jeg arbejdede på Christiansø sås sidst på Ederfuglenes ynglesæson nogle gange op til 25 hanner omkransende en ung hun som endnu ikke var kommet på land for at yngle. Her prøvede de altså også at hoppe på. Så det er ikke kun hos Gråænderne dette foregår.

Kommentér

Leif Machon Madsen
#9 postet d. 05-03-08 kl. 21:05. Emne: Stop fodring?
Hejsa.

I forbindelse med fodrings problematikken her på denne side, vil jeg gerne henlede opmærksomheden på vore svenske venner.

Ved Hornborgersjøn fouragerer der op til 10.000 Traner om dagen. Der spredes ca. 5 tons byg hver aften, det bliver til små 100 tons i den tid Tranerne raster på stedet i forårsperioden.

Alt dette gør man nok ikke alene for Tranernes skyld, men for fuglekiggernes/pengenes skyld.

Stedet besøges af ca. 150.000 mennesker, og når der er mest "drøn på " er der parkeret omkring 100 autocampere.

Set ud fra dette, skulle en enkelt franskbrød i ny og næ vel ikke udgøre en fare for hverken Gråænder eller vandmiljø.

Vh. Leif

Kommentér

Side 1 af 4 - Gå til side 1 2 3 4

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator