Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
26. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Pattedyr -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Thomas Holm
Skovmus? (Læst 508 gange) Postet d. 06-09-17 kl. 21:10
26-8-17. Gødel Kanal, Vestjylland.

Var ca. 5-6cm uden hale.

Indtrykket var en lille grå mus med forholdsvis små runde lyserøde ører.

Der er jo ikke meget at gå efter på billedet. Man skal lige være opmærksom på, at den faktisk stikker hovedet frem under grenen.

Skovmus? (26-8-17. Gødel Kanal, Vestjylland.

Var ca. 5-6cm uden hale.

Indtrykket var en lille grå mus me)
Thomas Holm har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Eva Hansen

Svaraktivitet:

(294)
#1 Svar postet d. 08-09-17 kl. 12:14. Emne: Skovmus?
jeg synes da det ligner en spidsmus med den spidse snude (ser det ud til på billedet)

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Thomas Holm
#2 Kommentar postet d. 08-09-17 kl. 13:14. Emne: Skovmus?
Ja, det kunne godt ligne på billedet, men det var det med garanti ikke. Jeg så den i fuld figur, og den var i kategorien "Ægte mus".

Billeder kan være noget lumsk noget. Og her er det jo gået rimeligt galt med med alt fra vinkler, skygger og manglende helhedsindtryk, Så jeg har heller ikke den store tiltro til en artsbestemmelse.

Men tak for indputtet.

Mvh. Thomas

Besvar | Kommentér

Frede Mørch
#3 Kommentar postet d. 08-09-17 kl. 14:31. Emne: Skovmus?
Spidsmus har heller ikke udstående øjne, som musen her har.

Mvh Frede

Besvar | Kommentér

Thomas Holm
#4 Kommentar postet d. 08-09-17 kl. 15:24. Emne: Skovmus?
Nej, det har du også ret i, Frede. Plus øjnene er jo ganske små på spidsmus set i forhold til Ægte mus.

Men stadig dejligt du bød ind, Eva Så kom der også lidt liv i tråden.

Mvh. Thomas

Besvar | Kommentér

verner Frandsen

Svaraktivitet:

(331)
#5 Svar postet d. 09-09-17 kl. 13:58. Emne: Skovmus?
den kunne godt ligne en ung halsb. mus/skovmus, men halen ser ret kort ud. Måske dværgmus, som har kortere hale.

Den musegrå farve passer godt på mit første bud.

Besvar | Kommentér

Frede Mørch
#6 Kommentar postet d. 09-09-17 kl. 14:37. Emne: Skovmus?
Jeg tror ikke man kan afgøre halelængden ud fra dette foto - halen kan meget vel fortsætte ud af billedet, under bevoksningen.

Jeg synes at det generelle jizz, herunder den smalle og langstrakte snude, siger Halsbåndsmus, men uden flere fotos kan arten imø. ikke bestemmes sikkert.

Mvh Frede

Besvar | Kommentér

Thomas Holm
#7 Kommentar postet d. 10-09-17 kl. 13:15. Emne: Skovmus?
Nej, dværgmus var det ikke.

Kende den forholdsvis indgående, da jeg havde sådan en boende en lille uges tid engang, hvor min datter havde reddet den fra en kat.

Mit forslag til skovmus var dens udseende og farve.

Men det er jo lidt noget pjat, jeg har lavet en tråd med så lidt billedmateriale. Så i brokkassen med den, og tak for indputs.

Mvh. Thomas

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator