Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
14. oktober 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Næbmundede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Kenneth Persson
Almindelig løvtæge? (Læst 438 gange) Postet d. 09-09-17 kl. 15:21
Hej. Er i tvivl om det er Almindelig løvtæge eller Stor løvtæge. Synes den var mindre end Stor løvtæge og synes heller ikke siderandene på pronotum er så udstående.

Utterslev Mose d.d.

VH

Kenneth

Almindelig løvtæge? (Hej. Er i tvivl om det er Almindelig løvtæge eller Stor løvtæge. Synes den var mindre end Stor løvtæ)
Foto: Kenneth Persson
Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel

Svaraktivitet:

(777)
#1 Svar postet d. 09-09-17 kl. 16:00. Emne: Almindelig løvtæge?
Hej Kenneth,

Det er Alm. løvtæge. Udover det med pronotums hjørner, og størrelsen, så bemærk, at Alm. løvtæge sædvanligvis frembyder langt flere forskellige farvenuancer (grøn, rød, gul...) end Stor løvt., og at disse farver ydermere gerne glider mere diffust over i hinanden - se linket HER. Stor løvtæge er (groft sagt ihvertfald) kun grøn og brun, og der er tale om ganske skarpt afgrænsede brune tegninger på grøn "baggrund" - se linket HER. (Her tillader jeg mig for nemheds skyld at se bort fra, at Stor løvtæge gerne hen på efteråret skifter farver over i det mere gule - men det enkelte dyr er stadigvæk kun "tofarvet", i forhold til den ofte mere spraglede Alm. løvtæge.)

Vh Elisabeth

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Kenneth Persson
#2 Kommentar postet d. 09-09-17 kl. 16:18. Emne: Almindelig løvtæge?
Tak for hjælpen og det uddybende svar. En utrolig interessant gruppe at studere.

VH

Kenneth

Besvar | Kommentér

Werner Meng
#3 Kommentar postet d. 09-09-17 kl. 17:51. Emne: Almindelig løvtæge?
Der findes faktisk yderlige to Elasmostethus arter, E. brevis og E. minor der er meget sjælden, det kræver genitaltjek for at bestemme dem, de er ikke almindelige men man skal ikke glemmer dem.

- se linket HER

M.v.h. Werner

Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#4 Kommentar postet d. 10-09-17 kl. 00:59. Emne: Almindelig løvtæge?
Det har du (selvfølgelig) aldeles ret i, Werner. Jeg indrømmer, at jeg godt ved det, men alligevel helst stikker hovedet i busken og lader, som om de andre ikke findes. Det er et lidt ømtåleligt emne, da Alm. løvtæge jo er SÅ almindelig, og det er de andre (så vidt vides) ikke... Jeg skal ikke prøve at finde undskyldninger, for egentlig er der jo ingen. Du har ret.

Vh Elisabeth

Besvar | Kommentér

Kenneth Persson
#5 Kommentar postet d. 10-09-17 kl. 06:28. Emne: Almindelig løvtæge?
Tak Werner. Så dem godt i bogen, men tænkte det nok var usandsynligt det var en af dem. Har desuden heller ikke en stereolup, så ikke muligt for mig at undersøge dem nærmere.

VH

Kenneth

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator