Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. februar 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Årevingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Bent Svensson
Buksebi? (Læst 180 gange) Postet d. 14-09-17 kl. 21:55
Set den 6. august nær stranden ved Sønderborg. Omtrent så stor som en honningbi. Den ligner Pragtbuksebi (hunnen) en del, men iflg. Felthåndbogen har denne lysorange forkrop, og det synes jeg ikke min har.

VH Bent

Buksebi? (Set den 6. august nær stranden ved Sønderborg. Omtrent så stor som en honningbi. Den ligner Pragtbuk)
Bent Svensson har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Sean Birk Bek Craig
#1 Kommentar postet d. 23-09-17 kl. 21:38. Emne: Buksebi?
Hej Bent,

Jeg vil, på baggrund af vingerne, mene at jeg godt kan afskrive buksebi.

Jeg vil umiddelbart skyde den til at være en jordbi af en art (Andrena sp.), men her kan jeg tage fejl

Venligst

Sean

Besvar | Kommentér

Bent Svensson
#2 Kommentar postet d. 25-09-17 kl. 22:43. Emne: Buksebi?
Hej Sean

Tak for din kommentar.

Jeg tror, du har ret mht. Andrena. Faktisk ligner den en hun af arten A. flavipes:

- se linket HER

Jeg afventer, om andre skulle have lyst til at komme med et bud...

VH Bent

Besvar | Kommentér

Sean Birk Bek Craig
#3 Kommentar postet d. 26-09-17 kl. 11:27. Emne: Buksebi?
Hej Bent,

Ja det har du da ret i

Det kunne også være A. gravida. Ifølge Danmarks Fauna, er en forskel, at den gulbåndede jordbi (A. flavipes) er med gullig i ansigts behåringen end den hvidbåndede jordbi (A. gravida), som - sjovt nok - er mere hvidlig. Om farveforskellen også gælder for andre områder, så som båndende på abdomen, skal jeg ikke kunne sige.

Jeg vil med dit billede hælde mest til A. flavipes, men farverne på billedet snyder måske? og så ser det ud til at være en lidt slidten bi du har foreviget, så det gør måske også vurderingen sværere.

Men ja, du gør nok rette i at afvente andres bud

Venligst

Sean

Besvar | Kommentér

Sean Birk Bek Craig
#4 Kommentar postet d. 26-09-17 kl. 11:32. Emne: Buksebi?
Apropos flavipes og gravida:

- se linket HER

Besvar | Kommentér

Bent Svensson
#5 Kommentar postet d. 13-10-17 kl. 18:34. Emne: Buksebi?
Hej Sean

Desværre lader det ikke til, at andre vil svare, så jeg nøjes med at obs`e den som Andrena sp.

Men mange tak, for dine oplysninger & link. Hvis du vil have grønt svar, skal du lige aktivere "svar"knappen...

VH Bent

Besvar | Kommentér

Sean Birk Bek Craig

Svaraktivitet:

(46)
#6 Svar postet d. 14-10-17 kl. 11:24. Emne: Buksebi?
Hej Bent,

Ja det er lidt ærgerligt, for fin er den.

Så skulle knappen være der

Venligst

Sean

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator