Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

17. september 2017

Godt september-insekt-sted nær Skive?

Hej fugleognatur-folk!

Jeg skal have nogle lærerstuderende med på en insekttur. Det, det gælder allermest om, er at finde et sted, hvor vi kan fange godt med insekter: Det behøver ikke være sjældenheder, men vi skal gerne have de vigtigste ordner repræsenteret.

Vi bruger vegetationsnet, sommerfuglenet og planteskovle, og jeg tænker at sætte dem op med et "blomsterhold" mod et "lortehold" og se, hvem der fanger mest.

Dermed skal det jo være et græsset areal, og allerhelst helårsgræsset.

Det bedste sted jeg kender er Geddal Enge, hvor jeg har haft fugleture til: Der er kvæg og givetvis guf at finde i kokasserne endnu, og da jeg var der for et par uger siden, var der også stadig en del blomster. Men der er to minusser: Dels ligger det 20 minutters kørsel fra læreruddannelsen, og dels ved jeg ikke hvem, der ejer kreaturerne, og vi har jo ikke tilladelse til at gå ind på marken, hvor kokasserne findes...

Kender nogen mon en god lokalitet tættere på, hvor dyreejer kunne kontaktes for tilladelse? Det duer ikke med heste, som får ormekur, for deres hestepærer er helt døde for liv.

Input og inspiration af alle slags modtages med tak! :)


De senest indberettede arter i Naturbasen: