Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. februar 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Årevingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Elisabeth Siegel
Bladhvepselarver - tror jeg nok (Læst 114 gange) Postet d. 18-09-17 kl. 01:50
Den 16.9.2017 fandt jeg i Virksund hele 6 af disse larver indenfor sådan noget som 2 m2. Lokaliteten er fugtig skov/mose, og alle larverne sad på skvalderkål i skovbunden. Jeg TROR nok, det er bladhvepselarver - de har ihvertfald mange gangvorter... Alle larverne var skønsmæssigt omkring 25 mm lange, et par af dem måske en smule mindre.

Jeg sender 3 billeder, her er det første.

(fortsættes)

Bladhvepselarver - tror jeg nok (Den 16.9.2017 fandt jeg i Virksund hele 6 af disse larver indenfor sådan noget som 2 m2. Lokaliteten)
Foto: Elisabeth Siegel
Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#1 Kommentar postet d. 18-09-17 kl. 01:52. Emne: Bladhvepselarver - tror jeg nok
Et billede mere...

(fortsættes)

Bladhvepselarver - tror jeg nok (Et billede mere...

(fortsættes))
Klik på billedet for original størrelse (1588 x 1862)
Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#2 Kommentar postet d. 18-09-17 kl. 01:58. Emne: Bladhvepselarver - tror jeg nok
Når man kiggede på dyrenes nakke oppefra (de holder jo hovederne noget nedadbøjede, så nakken stikker ligesom lidt i vejret), kunne jeg se et ret så dæmonisk, gedeagtigt fjæs.

Jeg har flere billeder, hvis der er behov for det. Er der nogen, der kan hjælpe med ID?

Vh Elisabeth

Bladhvepselarver - tror jeg nok (Når man kiggede på dyrenes nakke oppefra (de holder jo hovederne noget nedadbøjede, så nakken stikke)
Klik på billedet for original størrelse (1133 x 1428)
Besvar | Kommentér

Erik Nielsen

Svaraktivitet:

(133)
#3 Svar postet d. 18-09-17 kl. 12:50. Emne: Bladhvepselarver - tror jeg nok
Hej Elisabeth,

Det er Tenthredo campestris der netop lever på skvalderkål.

Mvh. Erik

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#4 Kommentar postet d. 18-09-17 kl. 13:41. Emne: Bladhvepselarver - tror jeg nok
Hej Erik,

Mange tak skal du have for dét! Det giver vældigt god mening, idet jeg flere gange har set den voksne T. campestris (som jeg godt kender, i modsætning til larven!) netop på det sted. Godt at få på plads.

Vh Elisabeth

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator