Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
6. juni 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Dijana Raljevic
Galde-skørhat (Rússula féllea) ??? (Læst 148 gange) Postet d. 19-09-17 kl. 11:50
Er dette en galde-skørhat???

Galde-skørhat (Rússula féllea) ??? (Er dette en galde-skørhat???)
Foto: Af Dijana Raljevic - ved Moesgård strand d. 18/9
Klik på billedet for original størrelse (1000 x 1334)
Besvar | Kommentér

Mathias Hass

Svaraktivitet:

(133)
#1 Svar postet d. 19-09-17 kl. 13:36. Emne: Galde-skørhat (Rússula féllea) ???
Velkommen til f&n .

For at få hjælp men din bestemmelse må du komme med flere oplysinger.

I det her tilfælde (jeg er enig i skørhat) er smagen vigtig og hvilke træer svampen voksede ved. Lamel farven er også vigtig, det kan være svært at vurdere på billeder, især taget i elektrisk belysing.

mvh Mathias

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Dijana Raljevic
#2 Kommentar postet d. 19-09-17 kl. 13:47. Emne: Galde-skørhat (Rússula féllea) ???
Mange tak for svar!

Den er fundet i løvskov og jeg har smagt på den - den er virkelig bitter og ikke noget jeg vil spise igen

Besvar | Kommentér

Mathias Hass
#3 Kommentar postet d. 19-09-17 kl. 14:04. Emne: Galde-skørhat (Rússula féllea) ???
Jeg vil tro det enten er galde-skørhat eller okkergul-skørhat. Den sidste skulle ikke være nær så skarp som galde rørhat. Galderørhat skulle have en frugtagtig lugt og beigefarvede lameller mens okkergul skørhat har hvide lameller. Men der kan være andre muligheder.

Besvar | Kommentér

Aksel Jørgensen

Svaraktivitet:

(3016)
#4 Svar postet d. 19-09-17 kl. 19:32. Emne: Galde-skørhat (Rússula féllea) ???
Galde-skørhat , den kendes fra okkergul på at farven på lamellerne har samme farve som oversidens rand. Hos den okkergule er lamellerne hvide og oversiden ensartet okkergul.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator