Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Frits Sørensen
Skørhat med stærkt rød stok. Artsbestemmelse. (Læst 314 gange) Postet d. 21-09-17 kl. 08:23
To gange er jeg nu stødt på denne skørhat,med stærk rød stok,første gang tænkte jeg,at den skulle jeg lige finde i svampebogen når jeg kom hjem,men den var der ikke og nu var jeg så så heldig,atter at finde den,dog denne gang i en noget aldersrelateret udgave. Er der nogen der ved hvad det er for en ??

Med venlig hilsen

Frits Sørensen

Skørhat med stærkt rød stok. Artsbestemmelse. (To gange er jeg nu stødt på denne skørhat,med stærk rød stok,første gang tænkte jeg,at den skulle je)
Frits Sørensen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Jan Fischer Rasmussen
#1 Kommentar postet d. 21-09-17 kl. 08:44. Emne: Skørhat med stærkt rød stok. Artsbestemmelse.
Hvorfor har du monteret et stykke svamp på en rød pølse?

Besvar | Kommentér

Frits Sørensen
#2 Kommentar postet d. 21-09-17 kl. 08:48. Emne: Skørhat med stærkt rød stok. Artsbestemmelse.
Det var godt nok et dumt spørgsmål,svampen og mit spørgsmål er begge reelle.

Mvh Frits

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3196)
#3 Svar postet d. 21-09-17 kl. 09:45. Emne: Skørhat med stærkt rød stok. Artsbestemmelse.
Røde Skørhatte er der mange af, med rød eller hvid stok. Ved bestemmelse indgår smag, da de kan være mere eller mindre stærke eller milde. Det er også vigtigt at beskrive biotopen og nævne hvilke træer i nærheden. Jeg kan desværre ikke hjælpe med arten her.

Ole

Besvar | Kommentér

Morten Strandberg

Svaraktivitet:

(120)
#4 Svar postet d. 21-09-17 kl. 09:59. Emne: Skørhat med stærkt rød stok. Artsbestemmelse.
Den er nok i en tilstand hvor det er svært at komme med et sikkert navn. Mit umiddelbare bud ville være blodrød skørhat, hvilket kræver at der er nåletræer og relativt næringsfattig bund. Derudover er den skarptsmagende.

men som indikeret ovenfor nok lidt til den gamle side, så Russula sp.

mvh

Morten

Besvar | Kommentér

Frits Sørensen
#5 Kommentar postet d. 21-09-17 kl. 12:06. Emne: Skørhat med stærkt rød stok. Artsbestemmelse.
Denne svamp,var ikke i en tilstand,så jeg fik lyst til at smage på den,men det vil jeg gøre hvis,eller når jeg støder på den igen.Men i den biotop den er fundet er der overvejende grantræer og det er en næringsfattig jordbund.Da jeg så den første gang,regnede jeg jo også med at jeg selv kunne finde den i bogen,så der smagte jeg heller ikke på den. Hvad angår at smage,er der så generelt ikke en grund til at undlade det,hvis man ikke er klar over bare så nogenlunde,hvor svampen hører hjemme?der er jo nogle der er voldsomt giftige,men ikke i Skørhattene,så den kunne jeg jo godt have smagt på.

Tak For jeres svar.

Mvh Frits

Besvar | Kommentér

Jan Fischer Rasmussen
#6 Kommentar postet d. 21-09-17 kl. 13:23. Emne: Skørhat med stærkt rød stok. Artsbestemmelse.
Frits: Det var en joke - men faktisk så jeg billedet sådan i et sekund eller to, da jeg åbnede det. Joken var ment som en forundring over, HVOR rød den stok er

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede
#7 Kommentar postet d. 21-09-17 kl. 13:27. Emne: Skørhat med stærkt rød stok. Artsbestemmelse.
Selv giftige svampe kan man smage på små stykker af - og så spytte ud igen.

Ole

Besvar | Kommentér

Frits Sørensen
#8 Kommentar postet d. 21-09-17 kl. 19:06. Emne: Skørhat med stærkt rød stok. Artsbestemmelse.
Hej Jan. Jeg kan også godt få øje på den røde pølse,blev nok bare lidt overrasket over dit svar,i dette ellers seriøse forum. Men lidt humor er da altid velkommen

Mvh Frits

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator