Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
10. april 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 7 - Gå til side 1 2 3 4 5 6 7

Næste side | >>

Navn Forum -> Sommerfugle og lepidopterologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Lars Andersen
En stor dag for de danske dagsommerfugle! (Læst 3658 gange) Postet d. 21-09-17 kl. 19:15
Så har Naturstyrelsen trådt i karakter:

Pas på de truede og sårbare dagsommerfugle

På Naturstyrelsens arealer er det ikke tilladt at indsamle rødlistede dagsommerfuglearter.

Der lever i alt 66 forskellige arter dagsommerfugle i Danmark. Visse arter af de smukke vingede insekter findes kun i et lille antal. De 37 af dagsommerfuglearterne er således rødlistede. Det betyder, at de er truede eller særligt sårbare.

Rødlisten for de danske dagsommerfugle er udarbejdet af Institut for Bioscience på Aarhus Universitet, der har foretaget vurderingen ud fra internationale retningslinjer. Listen bliver løbende revideret.

Den danske rødliste

Læs mere om den danske rødliste på Aarhus Universitets hjemmeside.

Indsamling af sommerfugle

Det er naturligvis tilladt at nyde synet af insekterne, ligesom man gerne må tage fotos af sommerfuglene.

For at passe bedst muligt på de rødlistede dagsommerfuglearter i de statslige skove og naturarealer er det ikke tilladt at indsamle dem. Det er beskrevet i Adgangsbekendtgørelsen (i §28, artikel 1, nr. 6).

Hvis der alligevel bliver indsamlet rødlistede dagsommerfugle, vil Naturstyrelsen politianmelde indsamlerne.

Naturstyrelsen kan give tilladelse til indsamling af natsommerfugle, men kun hvis det foregår som led i et videnskabeligt forskningsprojekt godkendt af Statens Naturhistoriske Museum i København eller Naturhistorisk Museum i Århus. - se linket HER

En stor dag for de danske dagsommerfugle! (Så har Naturstyrelsen trådt i karakter:

Pas på de truede og sårbare dagsommerfugle

På Natursty)
Foto: Lars Andersen
Klik på billedet for original størrelse (800 x 420)
Kommentér

Kjeld Brem
#1 Kommentar postet d. 21-09-17 kl. 19:19. Emne: En stor dag for de danske dagsommerfugle!

Kommentér

Erik Steen Larsen
#2 Kommentar postet d. 21-09-17 kl. 23:49. Emne: En stor dag for de danske dagsommerfugle!
Det ville unægtelig være en endnu større dag, hvis der samtidig kom et løfte fra Naturstyrelsen om at beskytte deres levesteder. Det er jo det reelle problem. Men det er som ventet ikke en del af pakken. Det koster jo penge i modsætning til et forbud mod indsamling. For de mest naive ser det jo ud som om der sker noget radikalt nu. Arterne er sikrede overlevelse

Ærgerligt at beskyttelse af levesteder ikke har været et prioriteret ønske fra de personer der har skubbet på... Det ville jeg ærgre mig over hvis det var mig.

For arterne silvicolus og euphrosyne er glæden nok også begrænset. De har ingen tilbageværende bestande i statsskove.

På sigt får det alvorlige konsekvenser for monitoreringen - ikke mindst af natsommerfuglene - hvis Naturstyrelsen har tænkt sig at følge retningslinjerne slavisk.

Der er nok ikke mange lepidopterologer der har lyst til at slæbe sit tunge udstyr ud i en afsides mørk skov, for blot at stå hele natten og observere natsværmerne.

Trist!

Mvh.,

Erik

Kommentér

Henrik Dissing
#3 Kommentar postet d. 22-09-17 kl. 02:37. Emne: En stor dag for de danske dagsommerfugle!
Hvis jeg var Erik Steen Larsen ville jeg ærgre mig over at have skrevet et indlæg, hvoraf det fremgår at lepidopterologer ikke gider monitorere natsværmere, hvis det er ulovligt at indsamle rødlistede dagsommerfugle.

Med mindre, selvfølgelig, det faktisk er det der menes. I så fald er jeg enig i, at det så sandelig er trist.

Gad vide, om lepidopterologer generelt virkelig deler den holdning?

"Ærgerligt at beskyttelse af levesteder ikke har været et prioriteret ønske fra de personer der har skubbet på." skriver Erik Steen Larsen.

Jeg tror ikke på, at de personer som har ønsket beskyttelse mod indsamling ikke også ønsker beskyttelse af levesteder. Erik Steen Larsen antyder noget andet, men det får jo stå for hans regning.

I sammenhængen her kan jeg ikke forstå Erik Steen Larsens ærgelse anderedes, end at han mener beskyttelse af arter er ligegydig, så længe der ikke eksisterer beskyttelse af levesteder. Virkelig?!?

I mine øjne svarer det jo næsten til at påstå, at beskyttelse af levesteder ikke giver mening så længe der ikke garanteres beskyttelse mod eventuelle påvirkninger fra klimaforandringer...

Jeg ved ikke, om Naturstyrelsens artikel om dagsommerfugle er ny, men den bekendtgørelse som der henvises til er senest ændret for over et år siden - se linket HER

Så der er sådan set ikke meget nyt. Heller ikke i bestemmelsen om at det ikke er tilladt at "Skræmme eller på anden måde forulempe dyrene eller beskadige huler og reder, yngel og æg." som der konkret henvises til.

Naturstyrelsen fremhæver særligt forbuddet mod at indsamle rødlistede dagsommerfugle, men på samme side noterer de dog at "Generelt er det ikke tilladt at indsamle sommerfugle jævnfør adgangsbekendtgørelsens § 28, stk. 1, nr. 6.".

Jeg er dog enig i, at følges bekendtgørelsen slavisk og helt bogstaveligt så giver det nogle (sandsynligvis) utilsigtede begrænsninger. Det forekommer mig noget vanskeligt overhovedet at færdes i naturen uden på en eller anden måde at komme til at skræmme et dyr...

Men det ville da i så fald også være den første bekendtgørelse som blev håndhævet helt bogstaveligt.

Kommentér

Jan Fischer Rasmussen
#4 Kommentar postet d. 22-09-17 kl. 06:24. Emne: En stor dag for de danske dagsommerfugle!
Hvis jeg var Henrik Dissing, ville jeg ærgre mig over, at jeg ikke havde fået lært at læse indenad og forstå, og at jeg ikke er i stand til at ikke inddrage relevant kontekst. Erik skriver ikke, at man ikke gider at overvåge natsværmere, hvis man ikke må indsamle rødlistede dagsommerfugle. Jeg er ganske overbevist om, at han mener, at det kan blive svært at opretholde vidensgrundlaget mht. til forekomst af natsommerfugle, når forbuddet også gælder dem. Det er der næppe tvivl om, at han har ret i.

Langt den største del (vel >99,9%)af viden om forekomsten af natsommerfugle indsamles ikke som "led i et videnskabeligt forskningsprojekt godkendt af Statens Naturhistoriske Museum i København eller Naturhistorisk Museum i Århus", men ved private samleres anarkistiske aktiviteter.

Når naturstyrelsen af forskellige naturforeninger får kritik for ikke at tage hensyn til denne eller hin art, forsvarer de sig ofte med, at de enten ikke har haft kendskab til, at arten var til stede, eller at der var modstridende interesser i forhold til andre artsgrupper eller anden brug af skoven. Det her løser så en del af dette problem mht. natsværmere, da heller ingen andre vil have kendskab til forekomsten i naturstyrelsens områder, så der bliver lidt færre modstridende interesser at tage hensyn til.

Gad vidst om forbuddet mod at skræmme dyr også vil munde ud i et totalt forbud mod orienteringsløb, mountainbikes, hundeluftning, jagt samt brug af motorsav i statens skove?

Kommentér

Erik Steen Larsen
#5 Kommentar postet d. 22-09-17 kl. 07:14. Emne: En stor dag for de danske dagsommerfugle!
Som Jan heldigvis godt kan udlede, er det bemærkningen i artiklen omkring natsommerfugle, der bekymrer mig: "Naturstyrelsen kan give tilladelse til indsamling af natsommerfugle, men kun hvis det foregår som led i et videnskabeligt forskningsprojekt godkendt af Statens Naturhistoriske Museum i København eller Naturhistorisk Museum i Århus."

I Lepidopterologisk Forening - og privat - har jeg aldrig oplevet andet end godt samarbejde med Naturstyrelsen. Senest har jeg i år deltaget i fire bioblitz-arrangementer, hvor jeg har stillet min tid, viden og mit udstyr til rådighed for Naturstyrelsen. Så smerter det at læse noget så underligt som det der fremgår af artiklen.

Personligt har jeg ikke noget imod forbuddet imod indsamlingen af rødlistede dagsommerfugle (det er ikke en hobby jeg eller nogen del af min omgangskreds praktiserer). Det er det faktum, at forbuddet ikke følges op af et løfte om naturpleje, der ærgrer i hvert fald undertegnede.

Jeg har jo også deltaget i ugelange diskussioner om emnet, både her og i diverse grupper på facebook. Jeg har set hvor meget fokus der har været på, at få forbudt indsamling af truede dagsommerfugle. Hver gang har jeg hævdet, at indsamling ikke er en nævneværdig årsag til tilbagegangen for de danske dagsommerfugle. Det handler alene om, at levestederne forringes (af mange årsager).

I mine øjne er artiklen fra Naturstyrelsen en virkningsløs gratis omgang, der misforstået stempler lepidopterologer som en væsentlig årsag til tilbagegangen for vore rødlistede dagsommerfugle. Og det er helt forkert...

Mvh.,

Erik

Kommentér

Lars Andersen
#6 Kommentar postet d. 22-09-17 kl. 09:52. Emne: En stor dag for de danske dagsommerfugle!
Hej Erik

I er jo i Lepidopterologisk Forening selv med til at hive et træ op på Melby Overdrev, et areal der ejes af naturstyrelsen. Hvor netop fjernelse af gran og bjergfyr er plejetiltag i Tisvilde hegn skovdistrikt.

Og der findes flere andre plejeprojekter på Naturstyrelsens arealer for at forbedre levevilkårene for dyr og planter. Og jeres medlemmer deltager også i bioblitz f.eks. netop for at skaffe viden om natsommerfugle.

Næste stråmand.

Hvor står der det bliver forbudt at indsamle natsommerfugle på naturstyrelsens arealer?

Og hvor står det at lepidopterologer er en væsentlig årsag til tilbagegangen for vore rødlistede dagsommerfugle?

Det eneste Naturstyrelsen beder jer om at holde nettet væk fra de rødlistede dagsommerfugle arter på deres arealer.

En stor dag for de danske dagsommerfugle! (Hej Erik 

I er jo i Lepidopterologisk Forening selv med til at hive et træ op på Melby Overdrev, )
Foto: Lars Andersen
Klik på billedet for original størrelse (800 x 526)
Kommentér

Erik Steen Larsen
#7 Kommentar postet d. 22-09-17 kl. 13:15. Emne: En stor dag for de danske dagsommerfugle!
Hej Lars,

I dit oplæg i denne tråd står der afslutningsvis: "Naturstyrelsen kan give tilladelse til indsamling af natsommerfugle, men kun hvis det foregår som led i et videnskabeligt forskningsprojekt godkendt af Statens Naturhistoriske Museum i København eller Naturhistorisk Museum i Århus"

Det står også i det link du har copy/pastet fra og endelig citerer jeg samme udsnit i min indlæg.

Så jo, det står mange steder at det er forbudt at indsamle natsommerfugle på Naturstyrelsens arealer.

Det er en temmelig skrap skærpelse i forhold til de hidtidige aftaler.

Med lidt held er der dog nok tale om en misforståelse. Forfatteren kan have rodet tingene sammen, idet det ikke er lovligt - uden behørig tilladelse - at anvende giftfælder på Naturstyrelsens arealer. Men det er jo noget helt andet. Det må selvfølgelig lige opklares.

Mvh.,

Erik

Kommentér

Frank Overgaard Nielsen
#8 Kommentar postet d. 22-09-17 kl. 14:14. Emne: En stor dag for de danske dagsommerfugle!
Der må være tale om en fejl fortolkning af §28 ellers kunne f.eks. billefolk jo ikke engang tage belæg, den er nok kun tiltænk "dyr" og ikke insekter ellers bliver det jo ret komisk.

Kommentér

Jan Fischer Rasmussen
#9 Kommentar postet d. 22-09-17 kl. 14:32. Emne: En stor dag for de danske dagsommerfugle!
Ja, der er ingen tvivl om, at hvis fortolkningen af paragraffen skal tages alvorligt, så er al indsamling af insekter på naturstyrelsens arealer nu forbudt. Så kommer der ikke flere nye arter af fluer for landet fra Pinseskoven eller Kongelunden fundet af Walter Gritsch.

Kommentér

Side 1 af 7 - Gå til side 1 2 3 4 5 6 7

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator