Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
10. april 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Sommerfugle og lepidopterologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Frank Overgaard Nielsen
fjermøl (Læst 140 gange) Postet d. 22-09-17 kl. 15:03
Rødbyhavn 21-9-2017

Platyptilia tesseradactyla?

mvh

Frank

fjermøl (Rødbyhavn 21-9-2017
Platyptilia tesseradactyla?

mvh
Frank
)
Frank Overgaard Nielsen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Karsten Schnack

Svaraktivitet:

(4534)
#1 Svar postet d. 22-09-17 kl. 16:48. Emne: fjermøl
Platyptilia - ja. tesseradactyla - nej, desværre (den fandtes i nogle årtier på nogle jyske heder, men har ikke været set i snart mange år. Den virker mere grå). Vi skal så vælge imellem gonodactyla, calodactyla og farfarella. Disse tre ligner hinanden meget, men calodactyla er normalt skarpere tegnet og mere kontrastrig - og så flyver den ikke nu. Tilbage er den almindelige gonodactyla og den sjældne farfarella. Her er der en tydelig størrelsesforskel, idet gonodactyla har et vingefang på 22-28 mm mod farfarella´s 14-18 mm. Farfarella er fundet på lokaliteten, men vil normalt være lysere i grundfarven. Når jeg ikke bare siger gonodactyla, er det fordi, dit eksemplar virker så lille på mig, men man kan jo godt blive lidt snydt af størrelsen på billeder. Den almindelige gonodactyla er jo det mest sandsynlige - men kan du oplyse noget om størrelsen?

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Frank Overgaard Nielsen
#2 Kommentar postet d. 22-09-17 kl. 23:33. Emne: fjermøl
tak for udredningen, jeg synes jo den virkede lille her er den sammen med glasfiber stang der er Ø 8mm

fjermøl (tak for udredningen, jeg synes jo den virkede lille her er den sammen med glasfiber stang der er Ø 8)
Frank Overgaard Nielsen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (808 x 538)
Besvar | Kommentér

Karsten Schnack

Svaraktivitet:

(4534)
#3 Svar postet d. 23-09-17 kl. 15:05. Emne: fjermøl
Super. Når jeg måler og bruger de fire regningsarter, når jeg frem til et vingefang på 21 mm, hvilket passer bedst med calodactyla, men flyvetid og udseende passer bedre med gonodactyla. Jeg tror godt, jeg tør sige, at det er en meget lille gonodactyla.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Frank Overgaard Nielsen
#4 Kommentar postet d. 23-09-17 kl. 22:09. Emne: fjermøl
så ryger den ind som gonodactyla

Tak for hjælpen

mvh

Frank

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator