Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

24. september 2017

Vand-flagermus ?

For nogen tid siden spurgte jeg til nogle flagermus, der i lommelygtens skær fløj ned og tog noget på overfladen.

Her til aften sad jeg med hunden på åens bred og lyste ned i vandet. Der var småfisk og Hvivlere i vandet og Skøjteløbere og en Skrædder på overfladen.

Af og til kom en flagermus helt tæt på; 50 - 100 cm fra os, og så kunne jeg følge dem med lommelygten i 1/4 minut, inden de forsvandt i mørket.

Det kulminerede med en edderkop, der halvt drev med vinden, halvt padlede med de forreste ben mens den stod på overfladen med de bageste ben. Da den var en meter fra mig, blev den snuppet fra overfladen af en flagermus, uden at jeg hørte lyden af det.

Må indrømme, at jeg følte mig temmelig heldig, at have oplevet dette.

Kan nogen fortælle mig, om det kun er Vandflagermusen, der tager insekter (og edderkopper) fra vandoverfladen ?

De senest indberettede arter i Naturbasen: