Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
19. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Mathias Hass
Er det her gulhvid-champignon? (Læst 290 gange) Postet d. 02-10-17 kl. 10:15
Fundet i Jægersborghegn under et stort bøgetræ omgivet af bøgekrat. Den dufter let af anis, behagelig lugt. Den får gulbrune farver efter noget tid efter plukning. Lamellerne er lyserøde og senere sorte. Hatten er glat. RIngen er meget bred og tynd, og hænger som en lang kjole ned ad stokken. Basis er knold formet. Der stod nok. en 8-10 eksemplarer.

Det to mig lidt tid at komme med en fornuftig bestemmelse (gulhvid- står heller ikke i mine svampebøger). For tre år siden, præcis samme sted stod der 30 styks snehvide tallerkenstore og nok op til 30 cm høje, med hvid balkjole om stokken, på afstand lignede de fluesvampe. De var utrolig flotte, så jeg kigger hvert år efter dem, og nu er de har så igen, bare ikke helt så flotte.

Er det her gulhvid-champignon? (Fundet i Jægersborghegn under et stort bøgetræ omgivet af bøgekrat. Den dufter let af anis, behageli)
Mathias Hass har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Mathias Hass
#1 Kommentar postet d. 02-10-17 kl. 10:16. Emne: Er det her gulhvid-champignon?
2

Er det her gulhvid-champignon? (2)
Besvar | Kommentér

Mathias Hass
#2 Kommentar postet d. 02-10-17 kl. 10:16. Emne: Er det her gulhvid-champignon?
3

Er det her gulhvid-champignon? (3)
Besvar | Kommentér

Mathias Hass
#3 Kommentar postet d. 02-10-17 kl. 10:17. Emne: Er det her gulhvid-champignon?
4

Er det her gulhvid-champignon? (4)
Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3196)
#4 Svar postet d. 02-10-17 kl. 10:25. Emne: Er det her gulhvid-champignon?
Behagelig lugt passer på Gulhvid C. Men Karbol-C. er også talrig i Jægersborg Hegn for tiden, dog med ubehagelig lugt. Har du for en sikkerheds skyld kradset lidt i hatrand og stokbasis? Omgående smørgul farve = Karbol C. Svag eller ingen gulfarvning, Gulhvid C.

Ole

Besvar | Kommentér

Mathias Hass
#5 Kommentar postet d. 02-10-17 kl. 10:47. Emne: Er det her gulhvid-champignon?
Den gulnede, men ikke omgående og slet ikke med samme skrigende gule farve som karbol- , mere orangebrungul. Ringen (en meget tynd glat hinde) er også helt anderledes end hos karbol-. Og selvom jeg ikke kan lugte phenol hos karbol- i frisk tilsand så lugter den ikke lugter af anis i hvert fald. (Min egen "baghave" Assistents Kirkegården har lige været propfyldt med karbol champignoner, så jeg tror jeg godt kan kende den nu)...men er der ellers nogen forvekslings muligheder?

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3196)
#6 Svar postet d. 02-10-17 kl. 13:25. Emne: Er det her gulhvid-champignon?
Ikke i skov, mener jeg. Ager-C. vokser jo lysåbent og en eventuel forveksling med den gør ikke noget.

Ole

Besvar | Kommentér

Mathias Hass
#7 Kommentar postet d. 02-10-17 kl. 13:35. Emne: Er det her gulhvid-champignon?
Jeg har opdaget at det måske også kunne være skiveknoldet champignon ... ifølge svampeatlas kan den kun kendes fra gulhvid- ved mikroskopi ...

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(3196)
#8 Svar postet d. 02-10-17 kl. 13:38. Emne: Er det her gulhvid-champignon?
Den skal jeg først lære at kende.

Ole

Besvar | Kommentér

Torbjørn Borgen

Svaraktivitet:

(7382)
#9 Svar postet d. 02-10-17 kl. 14:56. Emne: Er det her gulhvid-champignon?
Mathias vi bliver nødt til at se en fritlagt stokbasis på et af dine eksemplarer

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator