Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. august 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fotografering og digiscoping -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Per Schaap
Gimbal hoved (Læst 1082 gange) Postet d. 14-10-17 kl. 18:35
Jeg har anskaffet et Gimbal hoved af mærket Sevenoak. Det var billigt i forhold det øvrige udbud af tilsvarende hoveder, kr. 1900.

Funktionen er ikke tilfredsstillende. Hovedet kan ikke justeres således at Gimbal hovedet ikke rokker eller slører under rotering omkring den lodrette centralskrue.

Frigangen arbejder sig langsomt op og bliver større og større, når hovedet drejses horisontalt fra side til side. Gøres frigangen så lille, at slingerheden i hovedet minimeres, kan hovedet kun med besvær drejes horisontalt. Er der nogen der kan komme med et godt råd ud fraegne erfaringer til forbedring.

Eller skal jeg erkende, at have købt "katten i sækken".

Besvar | Kommentér

Per Vindis

Svaraktivitet:

(27)
#1 Svar postet d. 15-10-17 kl. 08:18. Emne: Gimbal hoved
Når man læser reviews på nettet er der andre, der oplever det samme som dig.

Har du ikke mulighed for at returnere det - det fungerer jo ikke efter hensigten?

/Per

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Per Schaap
#2 Kommentar postet d. 15-10-17 kl. 23:11. Emne: Gimbal hoved
Hej Per.

Nej desværre, jeg har været for tolerant og først henvendt mig til forretningen, hvor det er købt, lige på den anden side af 2 års fristen.

Men lad det så være en advarsel til andre, der falder for at købe billigt.

Besvar | Kommentér

Lau Bjerno

Svaraktivitet:

(3)
#3 Svar postet d. 22-04-18 kl. 12:59. Emne: Gimbal hoved
Ak ja, disse “smarte” gimbal-hoveder med kun én arm. Det siger sig selv at det stiller uhyre krav til stivhed og holdbarhed at bære et tungt objektiv “i én hånd”. Derfor vil det koste meget mere end et med to arme hvis kvaliteten skal være i orden. Jeg har valgt et Manfrotto 393, som har to arme. Det kan varmt anbefales! Det ser måske ikke lige så blæret ud, men det fungerer fantastisk godt og kostede mig kun cirka 1500kr. Wimberley og de andre enarmede tyveknægte (der “stjæler” ens penge) er sikkert at foretrække hvis man skal arbejde med det mange timer hver dag, men for en amatør som mig er der absolut ingen grund til at investere så meget.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Per Schaap
#4 Kommentar postet d. 22-04-18 kl. 20:49. Emne: Gimbal hoved
Jeg har nu opgivet mit billige Gimbal hoved og i stedet anskaffet et Sirui 40K. Det kan sagtens hold mit 400 mm objektiv og ved at sætte kuglehovedet ned i "falsen" og afstemme kamerahuset så det sidder vandret har jeg de samme to bevægelses retninger som et Gimbal hoved kan præstere. Det eneste jeg mangler er den totale ligegyldige ligevægt udstyret er indstillet til. Det nævnte kuglehoved er stærkt nok til at holde den indstillede position under feks. macro fotografering, uden at skride en mm. I tilgift får man et stativ med hoved, der ikke vejer tilnærmelsesvis af hvad et Gimbal hoved vejer. Det betyder noget, når man skal gå langt.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator