Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
12. november 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Tovingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Kenneth Persson
Almindelig græssvirreflue? (Læst 349 gange) Postet d. 12-11-17 kl. 18:34
Utterslev Mose 22082017

VH

Kenneth

Almindelig græssvirreflue? (Utterslev Mose 22082017

VH
Kenneth)
Foto: Kenneth Persson
Klik på billedet for original størrelse (817 x 564)
Besvar | Kommentér

Rasmus Keis Neerbek

Svaraktivitet:

(82)
#1 Svar postet d. 13-11-17 kl. 07:55. Emne: Almindelig græssvirreflue?
Hunnen af Melanostoma scalare (kaldes vist Lang græssvirreflue) er mit bud. På trods af de ofte karakteristiske tegninger på bagkroppen, er det dog ofte rart lige at have dem i hånden til sikker id.

mvh, Rasmus

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Kenneth Persson
#2 Kommentar postet d. 15-11-17 kl. 17:54. Emne: Almindelig græssvirreflue?
Tak Rasmus. Nogen som evt. kan komme med en bekræftelse?

VH

Kenneth

Besvar | Kommentér

Karsten Thomsen

Svaraktivitet:

(1986)
#3 Svar postet d. 22-11-17 kl. 23:43. Emne: Almindelig græssvirreflue?
Kenneth, af små fluer at være er græssvirrefluer nogenlunde lette at kende, med mørkt scutellum og gule bagkroppletter, hvis bagerste hjørner ud mod siderne runder fremefter. Til gengæld er de to arter ret svære at skelne også for mig, og da de begge er almindelige, er de begge ofte realistiske muligheder. Hanner kan skelnes på, at bagkroppen er særligt aflang hos Lang, med de enkelte led tydeligt længere end brede. Jeg kender ikke til tilsvarende "lette" kendetegn hos hunnerne. Det bedste skelnemærke er, at både hanner og hunner hos Almindelig kun har ret smal grå bestøvning langs de sammensatte øjnes kanter, mens de hos Lang har mere udstrakt grå bestøvning.

Måske kan du vurdere i gallerierne, om hunnen hos Lang har længere bagkrop end hos Almindelig; jeg har ikke tjekket det selv, men hidtil forladt mig på ansigtskaraktererne.    

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Kenneth Persson
#4 Kommentar postet d. 23-11-17 kl. 15:47. Emne: Almindelig græssvirreflue?
Tak Karsten. Har desværre kun det ene af denne flue, så kan ikke se ansigtet ordenligt. Har kigget lidt i gallerierne, men kan ikke nå til en sikker identifikation.

Tak til jer begge for anstrengelserne.

VH

Kenneth

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator