Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
23. oktober 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Sommerfugle og lepidopterologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Kenneth Persson
Hvilken larve (Læst 277 gange) Postet d. 13-11-17 kl. 18:47
30052017.

Denne Blåmejse fik en god frokost. Hvilken larve er der tale om?

VH

Kenneth

Hvilken larve (30052017.

Denne Blåmejse fik en god frokost. Hvilken larve er der tale om?

VH
Kenneth)
Foto: Kenneth Persson
Klik på billedet for original størrelse (800 x 531)
Besvar | Kommentér

Kjeld Brem

Svaraktivitet:

(8266)
#1 Svar postet d. 13-11-17 kl. 19:52. Emne: Hvilken larve
Hej Kenneth

Det er 98% sikkert Pyramideugle-larve

- se linket HER

De sidste 2 procent skyldes, at fotovinkel og belysningen ikke er optimal til at afgøre det 100 % ...

Jeg synes, det er svært at sige 100% sikkert, om halespidsen er spids eller er delvist afrundet

Hilsen Kjeld

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#2 Kommentar postet d. 13-11-17 kl. 22:27. Emne: Hvilken larve
Hej Kenneth og Kjeld,

Kan man mon bruge det her til noget - her er en larve af Berber-pyramideugle, bemærk teksten i beskrivelsen under billedet: - se linket HER. På Bestimmungshilfe des Lepiforums bekræftes, at berberlarven har rød spids på "toppen af pyramiden". Kenneths larve ser ikke ud til at have sådan en. Kan man mon så ikke godt regne med, at det ER en larve af en almindelig Pyramideugle?

Vh Elisabeth

Besvar | Kommentér

Kjeld Brem

Svaraktivitet:

(8266)
#3 Svar postet d. 15-11-17 kl. 15:50. Emne: Hvilken larve
Hmmm - det er nu slet ikke Berberen, jeg har haft liggende som en meget svag, alternativ mulighed, men i stedet den ret sjældne Amphipyra perflua. Og den har ikke rød halespids, men ofte en lidt anden aftegning op til haletornen

Og så også en anden ting, der spøger lidt: Det principielle.

Jeg vil ikke sætte sikre navne på noget, jeg ikke kan se ordentligt - og her synes jeg, at en (dog ret svag) mulighed kunne være Amphipyra perflua. Derfor ingen sikkert svar herfra

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#4 Kommentar postet d. 15-11-17 kl. 15:59. Emne: Hvilken larve
Jeg tænkte også på, om det mon var perflua, du overvejede. Du har ret, dennes aftegning på haletornen ser faktisk ud til at være lidt afvigende fra "den normale". Og sandt nok kan man ikke se denne aftegning godt nok på fotoet her. 100% respekt for dine principper!

Vh Elisabeth

Besvar | Kommentér

Kenneth Persson
#5 Kommentar postet d. 15-11-17 kl. 17:57. Emne: Hvilken larve
Mange tak til jer begge. Jeg prøver lige at se om jeg skulle have gemt flere billeder af episoden.

VH

Kenneth

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator