Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
12. november 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Næbmundede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Kenneth Persson
Birkeblomstertæge? (Læst 318 gange) Postet d. 19-11-17 kl. 17:35
Utterslev Mose 01092017.

VH

Kenneth

Birkeblomstertæge? (Utterslev Mose 01092017.

VH
Kenneth)
Foto: Kenneth Persson
Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel

Svaraktivitet:

(790)
#1 Svar postet d. 20-11-17 kl. 02:02. Emne: Birkeblomstertæge?
Hej Kenneth,

Jeg tror, det snarere er Apolygus lucorum - se linket HER. De to arter ligner hinanden meget, men et par forskelle handler bl.a. om tornene på skinnebenene: hos Birkeblomstertæge skal disse torne være brune og udgå fra små mørke punkter. Hos A. lucorum derimod er tornene sorte og kraftige og udspringer ikke fra sorte punkter. (Hos begge arter FINDES der mørke pletter på skinnebenene, spørgsmålet er bare, om tornene direkte er forankret i dem eller ej.) Det hævdes også, at 2. antenneled hos A. lucorum som oftest er noget kortere end bredden af pronotums bagkant, mens det er omvendt for Birkeblomstertæge (hvor 2. antenneled normalt er noget længere end bredden af pronotums bagkant). Du har vel ikke et sikkert længdemål for dyret? Birkeblomstertæge: 5,6-6,9 mm, A. lucorum: 5,0-5,9 mm (bemærk overlappet). Desuden er Birkeblomstertæge mere regelret aflang i kropsformen, hvor A. lucorum buer en smule mere ud i bredden (svært at forklare alt det her kort).

Alt i alt synes jeg, jeg finder flere ting hos dit dyr, der peger i retning af A. lucorum end i retning af Birkeblomstertæge. Samtidig har jeg dog svært ved at vurdere sådan noget som, hvorvidt skinnebenstornene udgår fra mørke punkter eller ej. (Men tornene er kraftige, synes jeg!) Som helhed er jeg bestemt ikke sikker på den her. Jeg havde håbet, at Werner ville komme på banen, men det er ihvertfald ikke sket i skrivende stund. Så nu får du det her miskmask - undskyld - i stedet for. Måske kan du arbejde videre med det selv (måske har du ovenikøbet andre billeder???), og måske kommer der nye indlæg fra andre. Beklager den manglende fejende flotte konklusion.

Vh Elisabeth

Besvar | Kommentér

Werner Meng

Svaraktivitet:

(7417)
#2 Svar postet d. 20-11-17 kl. 13:04. Emne: Birkeblomstertæge?
Mest sandsynligt A. lucorum men den skulle nok ses på med lup eller flere billleder, den er noget atypisk.

M.v.h. Werner

Besvar | Kommentér

Elisabeth Siegel
#3 Kommentar postet d. 20-11-17 kl. 13:24. Emne: Birkeblomstertæge?
Mange tak for dine udmeldinger både her og i Kenneths anden nylige tråd, Werner. De er virkelig til stor hjælp og støtte.

Vh Elisabeth

Besvar | Kommentér

Kenneth Persson
#4 Kommentar postet d. 21-11-17 kl. 20:54. Emne: Birkeblomstertæge?
Hej begge og igen tak for jeres svar. Har desværre ikke noget mål på den, men har et par billeder mere. Har forstørret et fra siden som måske kan hjælpen. Ud fra din beskrivelse Elisabeth og et kig på benene i close-up har i nok ret i det er Apolygus lucorum.

VH

Kenneth

Birkeblomstertæge? (Hej begge og igen tak for jeres svar. Har desværre ikke noget mål på den, men har et par billeder me)
Foto: Kenneth Persson
Besvar | Kommentér

Werner Meng

Svaraktivitet:

(7417)
#5 Svar postet d. 22-11-17 kl. 11:06. Emne: Birkeblomstertæge?
Ja den er god nok

M.v.h. Werner

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Kenneth Persson
#6 Kommentar postet d. 22-11-17 kl. 12:05. Emne: Birkeblomstertæge?
Takker så er den på plads.

VH

Kenneth

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator