Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. februar 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Årevingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Bo Valeur
Lasius platythorax? fra Lyngby Åmose (Læst 554 gange) Postet d. 29-11-17 kl. 10:06
Denne dronning blev fundet i går i mør birkestub i et af Lyngby Åmoses fattigkær områder. Lokaliteten taler vel mest for platythorax tænker jeg.

Jeg har forsøgt at få fotos af mundskjoldet, men det er ikke helt nemt på levende dyr. Spørgsmålet er så om det er nok til at bestemme den til Lasius platythorax?

Dyret har jeg stadig.

Mvh

Bo

Lasius platythorax? fra Lyngby Åmose (Denne dronning blev fundet i går i mør birkestub i et af Lyngby Åmoses fattigkær områder. Lokalitete)
Bo Valeur har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 556)
Besvar | Kommentér

Bo Valeur
#1 Kommentar postet d. 29-11-17 kl. 10:07. Emne: Lasius platythorax? fra Lyngby Åmose
foto 2

Lasius platythorax? fra Lyngby Åmose (foto 2)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 539)
Besvar | Kommentér

Bo Valeur
#2 Kommentar postet d. 29-11-17 kl. 10:08. Emne: Lasius platythorax? fra Lyngby Åmose
3

Lasius platythorax? fra Lyngby Åmose (3)
Besvar | Kommentér

Bo Valeur
#3 Kommentar postet d. 29-11-17 kl. 10:09. Emne: Lasius platythorax? fra Lyngby Åmose
4

Lasius platythorax? fra Lyngby Åmose (4)
Besvar | Kommentér

Rune Larsen

Svaraktivitet:

(431)
#4 Svar postet d. 29-11-17 kl. 10:26. Emne: Lasius platythorax? fra Lyngby Åmose
Det er sandsynligt, at det er Lasius platythorax.

Det meget flotte foto du har indsendt, men artsbestemmelse mellem Lasius niger og Lasius platythorax er svær. Den skal under en kraftig stereolup.

Men hvis du har lyst er der muligheder for at få den artsbestemt, hvis du sender den med posten.

Hvis vi kan finde én som har lyst til at kigge på den

Mvh Rune

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Bo Valeur
#5 Kommentar postet d. 29-11-17 kl. 13:59. Emne: Lasius platythorax? fra Lyngby Åmose
Tak Rune

Jeg har også set de øvrige tråde omkring bestemmelse af niger/platythorax, og det er ikke nemt. Må se om Jørn har tid og mod på at se på denne også.

Mvh

Bo

Besvar | Kommentér

Jørn Bittcher
#6 Kommentar postet d. 03-12-17 kl. 20:47. Emne: Lasius platythorax? fra Lyngby Åmose
Hej Bo.

Enkelt-fundne dronninger af Lasius niger/platythorax er sværere at artsbestemme end hvis man finder en rede og har mange arbejdere til rådighed. For som du sikkert har læst, er der overlap i nøglekaraktererne.

For referencens skyld er her nogle af de tråde, hvor vi tidligere har diskuteret dette artspar:

- se linket HER, - se linket HER, - se linket HER

For enkelt-fundne dronningers vedkommende er man som regel nødt til at præparere, tørre og måle for at nå til en helt sikker artsbestemmelse.

Som både du selv og Rune antyder, er det rent statistisk ud fra findestedet meget sandsynligt, at det er en Lasius platythorax. Det ville være atypisk for en Lasius niger at forsøge at etablere sig i en mør stub i et fattigkær. Så vidt vi ved...

Jeg tilbyder altid gerne at undersøge tilsendt belægsmateriale, som jeg har skrevet i min brugerprofil her på siden. Hvis præparation og morfometri er nødvendig, skal man dog besidde lidt tålmodighed, da det tager tid, og tid har man sjældent nok af Så det er også en mulighed, hvis du har gemt dyret.

hilsner, Jørn

Besvar | Kommentér

Bo Valeur
#7 Kommentar postet d. 03-12-17 kl. 22:10. Emne: Lasius platythorax? fra Lyngby Åmose
Tak Jørn

Det er jo netop disse tre tråde jeg har set på. Jeg er ikke i tvivl om bestemmelsen er svær og det er nærmest håbløst at få gode fotos at dyret. Her det seneste forsøg.

Jeg har stadig dyret i sprit, og vil godt sende den til dig.

Sender dig en mail.

Mvh

Bo

Lasius platythorax? fra Lyngby Åmose (Tak Jørn
Det er jo netop disse tre tråde jeg har set på. Jeg er ikke i tvivl om bestemmelsen er svæ)
Klik på billedet for original størrelse (746 x 600)
Besvar | Kommentér

Jørn Bittcher
#8 Kommentar postet d. 02-01-18 kl. 23:46. Emne: Lasius platythorax? fra Lyngby Åmose
Hej Bo.

Jeg skal gerne erkende, at efter du postede det sidste billede #7 af dronningen, mistænkte jeg den for at være en Lasius niger.

Nu er den præpareret og opmålt, og morfometrien bekræfter, at det er en Lasius platythorax!

mvh Jørn

Besvar | Kommentér

Bo Valeur
#9 Kommentar postet d. 03-01-18 kl. 09:08. Emne: Lasius platythorax? fra Lyngby Åmose
Super Jørn den taster jeg ind.

Tak for hjælpen med bestemmelsen, som jo ikke er lige til ellers

Mvh

Bo

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator