Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

3. december 2017

Cheilosia bergenstammi vs. C. fraterna.

25-7-17. Gødel Kanal, Vestjylland.

9mm.

Jeg synes, den peger lidt i begge retninger og må have lidt hjælp.

Den er taget på en eng med mange Vand-brandbæger, men ingen Kabbelejer i nærheden så vidt vides. Og dyret kan jo flyve! ;-)

Først og fremmest har den kun hår på den øverste del af øjnene,- som så peger hen på de to arter.

Det kraftigt fremskudte underansigt kunne tale for C. bergenstammi + alle skinnebenene har kraftige sorte og brede ringe og kun det yderste antenneled er rød-gulligt.

Tilgengæld mangler den 4-8 sorte og indimellem gule børster, som skal være lige så lange som scutellum. Jeg ser faktisk kun en enkelt eller to. Men der er noget spindelvæv, der lidt spærrer for udsynet. Ydermere mangler den yderst på undersiden af baglåret lange sorte hår.

Ved C. fraterna er ansigtet lige under antennefæstnet ret kraftigt udhulet. Scutellum kun med få børster tydeligt kortere end scutellum. Vinklen på bagkantsåre og R4+5 er stump. ( Har dårlig erfaring med at måle vinker på billeder :-( )

Hvad der ikke taler for fraterna, er, at alle antenneled skal være Rød-gullige, skinnebenene oftest gule. Alle fødder skulle på undersiden være gule.

Jeg synes, meget peger på C. fraterna, men min fornemmelse siger bergenstammi.



Foto: Thomas Holm

De senest indberettede arter i Naturbasen: