Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Fotografering og digiscoping -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Magnus Lauritsen
Macro linse (PENTAX K-50) (Læst 2178 gange) Postet d. 03-12-17 kl. 20:21
Hvilken af disse macro linser kan anbefales?

Den skal gerne passe til PENTAX K-50. Den skal bruges til nærfoto af forskellige insekter, helst med manuel indstilling af brændpunkt/fokus ... Alle disse er inden for mit budget, men hvis der er en ud over disse, der er bedre må i gerne skrive...

SIGMA 105mm. f/2.8 EX DG Macro Lens Review

Sigma 18-300mm. F3.5-6.3 DC Macro OS HSM

Sigma 28mm. f/1.8 EX DG Aspherical Macro

Sigma AF 70-300mm. f/4,0-5,6 DG APO Macro

Sigma 105mm. F2.8 EX DG OS HSM Macro

Mvh. Magnus.

Besvar | Kommentér

Erik Nielsen
#1 Kommentar postet d. 03-12-17 kl. 22:55. Emne: Macro linse (PENTAX K-50)
Hej Magnus,

Til insekter ville jeg vælge 105 mm, så man ikke skal så tæt på. Zoomlinserne vil jeg tro er knap så skarpe som en fast linse.

Jeg har haft en SIGMA 105mm. f/2.8 EX DG Macro. Knivskarp (lidt skarpere end min nuværende Nikon VR 105 mm.!). Den havde en problematisk autofocus, og objektivet bevægede sig frem og tilbage, hvilket ikke er rart.

Skulle jeg købe en i dag, ville jeg nok gå efter Sigma 105mm. F2.8 EX DG OS HSM Macro, der ikke bevæger sig og formentlig har bedre autofocus med HSM. Den skulle i følge anmeldelser være knap så skarp som den gamle, men mon ikke den er god.

Mvh. Erik

Besvar | Kommentér

Magnus Lauritsen
#2 Kommentar postet d. 05-12-17 kl. 09:23. Emne: Macro linse (PENTAX K-50)
Hej Erik.

Tusind tak for hjælpen, jeg skriver 105mm. på ønskesedlen...

Mvh. Magnus.

Besvar | Kommentér

Magnus Lauritsen
#3 Kommentar postet d. 05-12-17 kl. 09:26. Emne: Macro linse (PENTAX K-50)
P.S. send gerne lige et svar så vi kan få rejst det grønne flag...

Besvar | Kommentér

Erik Nielsen

Svaraktivitet:

(4)
#4 Svar postet d. 05-12-17 kl. 09:34. Emne: Macro linse (PENTAX K-50)
Hermed svar.

Mvh. Erik

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Troels Holm
#5 Kommentar postet d. 05-12-17 kl. 13:51. Emne: Macro linse (PENTAX K-50)
Som Erik skriver, så er en rimelig arbejdsafstand ofte afgørende ved insektfotografering. Her finder mange en brændvidde omkring 100 mm perfekt til det meste.

Men en anden vigtig faktor ved makrofoto er lysstyrke. Ikke fordi du ønsker at tage billeder med fuld blændeåbning (det giver som regel for lille skarphedsdybde), men fordi du har brug for at kunne se i søgeren, hvad der er skarpt eller ikke. Manuel fokus, som giver bedst kontrol, foregår ved at du indstiller fokus til den forstørrelse, du ønsker, og derpå bevæger kameraet langsomt frem mod dyret, indtil du kan se i søgeren, at det er skarpt. Det kan være svært under vanskelige lysforhold, med en lyssvag zoom.

Besvar | Kommentér

Erik Nielsen
#6 Kommentar postet d. 05-12-17 kl. 17:21. Emne: Macro linse (PENTAX K-50)
Ja lysstyrken taler også mod zoomobjektiverne.

Jeg bruger personligt altid autofocus med et enkelt punkt i midten af billedet, undtaget de få situationer hvor der er for lidt lys til at den kan registrere. Det fungerer fremragende for mig. Manuel focus er svært i farten. Det kan måske kollidere lidt med at lave fotokunstneriske billeder. Men til artsbestemmelse dur det, hvis man ved hvor skarpheden skal ligge. Og så blitz i langt de fleste tilfælde.

Mvh. Erik

Besvar | Kommentér

Magnus Lauritsen
#7 Kommentar postet d. 05-12-17 kl. 19:26. Emne: Macro linse (PENTAX K-50)
Tak skal du have Erik. Nu kan der kun komme nogle pæne billeder ud af det med vejledning omkring linse og dit lille tip.

Mvh. Magnus.

Besvar | Kommentér

Frank Overgaard Nielsen
#8 Kommentar postet d. 05-12-17 kl. 23:39. Emne: Macro linse (PENTAX K-50)
Man kunne vel også overveje en original pentax macro? så er der formentlig ingen problemer med f.eks. AF

mvh

Frank

Besvar | Kommentér

Frank Overgaard Nielsen

Svaraktivitet:

(9)
#9 Svar postet d. 05-12-17 kl. 23:58. Emne: Macro linse (PENTAX K-50)
Kan man overhovedet få Sigmas populære macros med pentax bajonet?

- se linket HER

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator