Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
18. februar 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Årevingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Karsten Thomsen
Hvilken guldhveps? (Læst 492 gange) Postet d. 16-12-17 kl. 23:47
Overdrev v Understed (Frederikshavn) 17. juni.

Hvilken guldhveps? (Overdrev v Understed (Frederikshavn) 17. juni.)
Foto: Karsten Thomsen
Klik på billedet for original størrelse (800 x 533)
Besvar | Kommentér

Karsten Thomsen
#1 Kommentar postet d. 16-12-17 kl. 23:48. Emne: Hvilken guldhveps?
2

Hvilken guldhveps? (2)
Besvar | Kommentér

Karsten Thomsen
#2 Kommentar postet d. 16-12-17 kl. 23:49. Emne: Hvilken guldhveps?
3

Hvilken guldhveps? (3)
Besvar | Kommentér

Jan Lyngby

Svaraktivitet:

(19)
#3 Svar postet d. 17-12-17 kl. 00:13. Emne: Hvilken guldhveps?
Hej Carsten

Jeg har selv forsøgt mig med de smukke skabninger - men de er svære.

Har et link som jeg desværre ikke selv har fået gjort noget ved: - se linket HER

mvh Jan

Mit første billede af en af dem så således ud - se linket HER og jeg har set dem adskillige gange siden - men aldrig fået noget bedre billeder af dem.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Karsten Thomsen
#4 Kommentar postet d. 17-12-17 kl. 12:37. Emne: Hvilken guldhveps?
Tak, Jan, og tak for nøglen. Det er et super billede, du har taget (ved lejlighed vil jeg spørge dig til råds, hvilken ny Nikon, jeg skal skaffe mig)!

Jeg tror også, det kan være den samme, vi har set. Jeg har truffet meget tilsvarende dyr et par gange, på Djursland (som du) sidste år - se linket HER og ved Sæby i Nordjylland i sommers - se linket HER. Jeg er tidligere endt på, at det måtte være Hedychrum nobile eller niemelai, og de er åbenbat sindssygt svære at skelne (se tråden for mit Djursland-dyr).

Jeg fandt din gamle tråd med det flotte billede, og kan se, at du selv dengang nåede frem til, at det kunne være H. nobile - se linket HER - og dét blev endda bekræftet af Horst Lux i 2014 - se linket HER

Hvad der giver mig håb efter at have genbesøgt en del af de gamle tråde er, at guldhvepsene nu har fået danske navne (din er jo fx Stor Sandguldhveps), og at der er lavet en nøgle for Skandinaviens arter - se linket HER

Jeg har været begravet i tovinger i månedsvis, men jeg håber måske at få hul på disse smukke årevinger, når der bliver nogle vinterdage uden andre pligter....

Besvar | Kommentér

Karsten Thomsen
#5 Kommentar postet d. 17-12-17 kl. 13:19. Emne: Hvilken guldhveps?
Efter at have gravet i den nye nøgle for skandinaviske arter er jeg nået frem til, at størrelsen i praksis nok er det eneste træk, vi amatører umiddelbart kan skelne hunnerne (dem med rødt på brystet) af Hedychrum niemelai og nobile på. De første angives til 5-8 mm, og de andre til andre til 6-10 mm. Det vil sige, at ser de store ud i felten, må nobile være et rigtigt godt bud!

Besvar | Kommentér

Jonas Lutz

Svaraktivitet:

(1255)
#6 Svar postet d. 19-12-17 kl. 09:51. Emne: Hvilken guldhveps?
Jep, Hedychrum sp

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator