Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
28. september 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Svampe og mykologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Ann Jeanette Zoega
Østershat - P. Pulmonarius (Læst 465 gange) Postet d. 21-01-18 kl. 21:15
God aften.

Jeg fandt i dag denne svamp på en død træstamme. Er jeg så heldig, at jeg har fundet mine første østershatte?

Jeg har tjekket op på både østershat og gummihat flere steder og er ret sikker på, at det er østershat MEN den lugter svagt af anis og jeg læste i felthåndbogen herinde, at østershat kan forveksles med P. Pulmonarius som lugter svagt af anis, hvilket østershat ikke gør, men kan ikke finde ud af, hvad P. Pulmonarius er for en fætter?? Er det bare en anden slags østershat? Og kan alle østershatte spises? Og hvordan kan man se om en østershat er blevet for gammel til at spise?

På forhånd tak

Vh Ann Jeanette

Østershat - P. Pulmonarius (God aften.
Jeg fandt i dag denne svamp på en død træstamme. Er jeg så heldig, at jeg har fundet min)
Ann Jeanette Zoega har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Ann Jeanette Zoega
#1 Kommentar postet d. 21-01-18 kl. 21:16. Emne: Østershat - P. Pulmonarius
Undersiden

Østershat - P. Pulmonarius (Undersiden)
Ann Jeanette Zoega har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Jette Anitha Hansen

Svaraktivitet:

(3571)
#2 Svar postet d. 22-01-18 kl. 14:51. Emne: Østershat - P. Pulmonarius
Det er fine unge Alm. Østershat (Pleurotus) på dit foto, som ældre bliver de mere brunlige. P. pulmonarius er en lysere sommer variant, også spiselig.

Der florerer flere useriøse sider på nettet, jeg vil anbefale FogN og især svampedatabasen med godkendte fund og link til nøgle - se linket HER

Vh Jette

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ann Jeanette Zoega
#3 Kommentar postet d. 22-01-18 kl. 20:56. Emne: Østershat - P. Pulmonarius
Tak for svar Det var faktisk herinde i felthåndbogen jeg fandt oplysningerne - og i mine svampebøger. Jeg var også næsten helt sikker på, at det var østershat men blev som sagt forvirret over, at jeg kunne dufte anis og jeg havde læst at alm østershatte skulle være uden nogen særlig duft.

Men jeg glæder mig til at smage dem og se hvor stor forskel der er på dem og så dem man køber i supermarkedet.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator