Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
15. oktober 2019

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Tovingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Kenneth Persson
Larve af tovinge? (Læst 570 gange) Postet d. 27-01-18 kl. 07:46
26012018 Utterslev Mose. Fundet i mos og måler ca. 3mm

VH

Kenneth

Larve af tovinge? (26012018 Utterslev Mose. Fundet i mos og måler ca. 3mm

VH
Kenneth)
Foto: Kenneth Persson
Klik på billedet for original størrelse (800 x 505)
Besvar | Kommentér

Walther Gritsch

Svaraktivitet:

(12390)
#1 Svar postet d. 27-01-18 kl. 12:29. Emne: Larve af tovinge?
Jep, det er en larve af tovinge. En myg af en slags, tror jeg. Det overstiger dog mine evner at være mere præcis end det.

Walther

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Kenneth Persson
#2 Kommentar postet d. 27-01-18 kl. 15:51. Emne: Larve af tovinge?
Hehe troede du straks vidste hvad det var ;) Den sugede sig fast til bakken. Den var lidt spøjs at studere.

Findes der noget litteratur om de tidlige stadier af fluerne, meget gerne svirrefluerne som du kan anbefale og helst på UK eller dansk?

VH

Kenneth

Besvar | Kommentér

Walther Gritsch
#3 Kommentar postet d. 27-01-18 kl. 23:22. Emne: Larve af tovinge?
Hehe, I og jeres svirrefluer ...

Men man er vel leveringsdygtig. Se her Colour guide to Hoverfly Larvae - se linket HER lige til at plukke. Og hvis du ikke fik nok, er der også An introduction to the immature stages of British Flies. Diptera Larvae, with notes on eggs, puparia and pupae - se linket HER og - se linket HER

Besvar | Kommentér

Kenneth Persson
#4 Kommentar postet d. 28-01-18 kl. 07:49. Emne: Larve af tovinge?
Ja du må se at komme med på den bølge :D

Kan se det kommer til at kræve lidt udstyr at kunne identificere dem og en masse erfaring. Tusind tak for links.

VH

Kenneth

Besvar | Kommentér

Peter Wiberg-Larsen

Svaraktivitet:

(28)
#5 Svar postet d. 14-02-18 kl. 13:17. Emne: Larve af tovinge?
Det ligner en dansemyggelarve, underfamilien Orthocladiinae. Eftersom den er fundet på land, kunne det være slægten Smittia. Men dit foto er ikke ret godt; fordi man ikke kan se dyret rigtigt pga vandhinden.

Ellers er dansemyggelarver knyttet til vand, primært ferskvand, men nogle lever på grænsen mellem vand og luft (i kilder), enkelte er marine, og så enkelte landlevende.

Der findes speciallitteratur til bestemmelse på slægtsniveau, samt til visse grupper endda til artsniveau. Bestemmelse kræver at der laves mikroskoppræparater, og stor forstørrelse (op til 400 x).

Jeg er ikke ekspert, men har bestemt ret mange larver igennem årene.

mvh

Peter

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Peter Wiberg-Larsen

Svaraktivitet:

(28)
#6 Svar postet d. 14-02-18 kl. 13:20. Emne: Larve af tovinge?
Det ligner en dansemyggelarve, underfamilien Orthocladiinae. Eftersom den er fundet på land, kunne det være slægten Smittia. Men dit foto er ikke ret godt; fordi man ikke kan se dyret rigtigt pga vandhinden.

Ellers er dansemyggelarver knyttet til vand, primært ferskvand, men nogle lever på grænsen mellem vand og luft (i kilder), enkelte er marine, og så enkelte landlevende.

Der findes speciallitteratur til bestemmelse på slægtsniveau, samt til visse grupper endda til artsniveau. Bestemmelse kræver at der laves mikroskoppræparater, og stor forstørrelse (op til 400 x).

Jeg er ikke ekspert, men har bestemt ret mange larver igennem årene.

mvh

Peter

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Kenneth Persson
#7 Kommentar postet d. 15-02-18 kl. 10:05. Emne: Larve af tovinge?
Hej Peter. Jeg ser om jeg kan fremskaffe bedre billeder af den.

VH

Kenneth

Besvar | Kommentér

Peter Wiberg-Larsen

Svaraktivitet:

(28)
#8 Svar postet d. 15-02-18 kl. 11:42. Emne: Larve af tovinge?
Det er meget bedre hvis du samler nogle stykker ind, og sender dem levende til mig (eller bare sprittet i en lille beholder; husholdningsprit er OK).Jeg skal alligevel i gang med at kigge på rester af dansemyg fra en 10.000 år gammel sedimentprøve fra en sø/dam.

Min adresse:

Elverodvej 33, 5462 Morud.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Kenneth Persson
#9 Kommentar postet d. 15-02-18 kl. 16:21. Emne: Larve af tovinge?
Hej igen. Jeg sender den omtalte og har vist et par stykker mere. Spændende projekt du har foran dig. Forløbig tak for hjælpen.

VH

Kenneth

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator