Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. oktober 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Pattedyr -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Helle Andersen
Rotte eller halsbåndsmus? (Læst 831 gange) Postet d. 07-02-18 kl. 11:21
Jeg plejer ikke at være i tvivl, men denne gang er jeg. Jeg synes mest det ligner en halsbåndsmus, men jeg synes at halen er for kort og ørerne er for små, men det kan være vinklen. På den anden side synes jeg at fødderne er for små og øjnene er for store til at det kan være en rotte. Men jeg synes også at den er for stor til at være halsbåndsmus.

Hvis det er en rotte, så tror jeg ikke at den bor her. Jeg tjekker for rottehuller dagligt, fordi jeg fodrer dyr og her er ingen.

Rotte eller halsbåndsmus? (Jeg plejer ikke at være i tvivl, men denne gang er jeg. Jeg synes mest det ligner en halsbåndsmus, m)
Helle Andersen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Helle Andersen
#1 Kommentar postet d. 07-02-18 kl. 11:22. Emne: Rotte eller halsbåndsmus?
Endnu et billede

Rotte eller halsbåndsmus? (Endnu et billede)
Helle Andersen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

verner Frandsen

Svaraktivitet:

(331)
#2 Svar postet d. 07-02-18 kl. 14:52. Emne: Rotte eller halsbåndsmus?
Jeg er enig i dine overvejelser og i tvivl. En rotteunge plejer ikke at have de rødbrune hår ved hovedet som denne.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Einar Flensted-Jensen

Svaraktivitet:

(181)
#3 Svar postet d. 07-02-18 kl. 15:22. Emne: Rotte eller halsbåndsmus?
Ja, arterne er ikke altid så lette at adskille, og farvetegningerne kan være forskellige.

Jeg kommer dog frem til at det er en Rotte pga. at halen er kortere end kroppen. Halen er betydelig kraftigere ved roden end ved spidsen. Ørerne er ikke specielt store.

For et par uger siden fangede jeg denne lille Rotte på 120g.

Rotte eller halsbåndsmus? (Ja, arterne er ikke altid så lette at adskille, og farvetegningerne kan være forskellige. 
Jeg komm)
Einar Flensted-Jensen har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (800 x 389)
[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Eva Hansen

Svaraktivitet:

(294)
#4 Svar postet d. 07-02-18 kl. 16:12. Emne: Rotte eller halsbåndsmus?
Jeg er så til gengæld slet ikke i tvivl om, at det er en rotte på billederne

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Helle Andersen
#5 Kommentar postet d. 07-02-18 kl. 20:06. Emne: Rotte eller halsbåndsmus?
Den kom ovre fra den anden side af vejen og forsvandt samme vej. Der er ingen rottehuller på min matrikel. Men det skal vel stadig anmeldes, selvom den ikke holder til her?

Jeg er stadig ikke helt sikker på om det er en rotte, men for en sikkerheds skyld......

Besvar | Kommentér

Thomas Stigfeldt
#6 Kommentar postet d. 10-02-18 kl. 21:06. Emne: Rotte eller halsbåndsmus?
Jeg tror mest på H-mus pga. helhedsindtrykket og det rødlige ved hovedet, og jeg har ikke rigtig en oplevelse af en tyk hale.

Hvis man er i tvivl, kan man sagtens anmelde den, men hvis den ikke dukker op igen, er der ingen sure miner, hvis du ikke anmelder den.

Besvar | Kommentér

verner Frandsen

Svaraktivitet:

(331)
#7 Svar postet d. 11-02-18 kl. 16:14. Emne: Rotte eller halsbåndsmus?
Halen er jo lidt kort til halsb. med den kan jo have mistet spidsen ad halen. Der er jo også en skovmus, der har kortere hale. Dens jizz siger en mellemting mellem rotte og halsb/skovmus. sjovt dyr.

Besvar | Kommentér

Thomas Stigfeldt
#8 Kommentar postet d. 11-02-18 kl. 21:38. Emne: Rotte eller halsbåndsmus?
Hvad betyder "jizz", Verner?

Faktisk kan jeg meget godt lide dit bud på Skovmus. Har lige kigget billeder af Skovmus, men nu er jeg i tvivl om Størrelsen. En Skovmus er jo ikke så stor, men i forhold til bladene på Ligusterhækken er det vel også en mulighed, som du er inde på, Verner.

Jeg er jo ikke ekspert, men det er spændende at prøve.

Besvar | Kommentér

Helle Andersen
#9 Kommentar postet d. 12-02-18 kl. 11:53. Emne: Rotte eller halsbåndsmus?
Jeg besluttede mig for at anmelde det, for en sikkerheds skyld, så der blev lagt gift ud allerede næste formiddag.

Skovmus kan ikke udelukkes, selvom jeg synes at den er lovligt stor. Halen kan godt være længere end den syner på billederne, for jeg tror at den er fotograferet lidt skråt, så den kan virke kortere end den er. Men den kom faktisk fra skoven på den anden side af vejen.

Under alle omstændigheder tror jeg at det er en "forbipasserende" for selvom jeg har gennemgået alt nøje, er her ingen spor af rotter nogen steder.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator