Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Biller -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Niels Jørgen Rosenkrants
larve af richius rosaceus - udseende? (Læst 180 gange) Postet d. 09-02-18 kl. 16:41
Jeg har tidligere stillet dette spørgsmål, men uden svar.

Nu forsøger jeg igen, mens der endnu er lidt "stille":

Er der en, der kan fortælle mig, hvordan larven af Lille Humlebille (richius rosaceus) ser ud?

Jeg har forsøgt at finde billeder eller bare en tegning eller beskrivelse på "nettet" - men uden held. Der må vel være nogen, der kender noget til det?! - Hvor skal jeg lede efter oplysninger?

Mvh

Niels Jørgen

Besvar | Kommentér

Hans Gønget

Svaraktivitet:

(3454)
#1 Svar postet d. 10-02-18 kl. 10:23. Emne: larve af richius rosaceus - udseende?
Hej Niels Jørgen

Hvis du googler "Trichius rosaceus larvae" kommer der en del billeder.

Venlig hilsen

Hans

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Niels Jørgen Rosenkrants
#2 Kommentar postet d. 10-02-18 kl. 12:21. Emne: larve af richius rosaceus - udseende?
Hej Hans - tak for dit svar.

Google-søgning var faktisk noget at det første, jeg forsøgte. Imidlertid er der ikke nogen af de larver, som fremkommer i søgningen, hvor der specifikt står, at det er larve af Trichius rosaceus. (i øvrigt kan jeg se, at der er faldet et T ud i mit spørgsmål - det er en copy-paste fejl, som jeg har overset ). Enten kan jeg ikke helt gennemskue resultaterne af billedsøgningen, eller også er jeg bare for krævende.

Når man som jeg ikke ved ret meget om emnet, er det jo altid rart at få tingene "skåret ud i pap" - men jeg må nok nøjes med, at det er nogenlunde sådan de ser ud.

Mvh

Niels Jørgen

Besvar | Kommentér

Hans Gønget

Svaraktivitet:

(3454)
#3 Svar postet d. 10-02-18 kl. 13:07. Emne: larve af richius rosaceus - udseende?
Søger man på den nærtstående Trichius fasciatus kommer der andre billeder frem, så mon ikke man med nogenlunde sandsynlighed kan regne med, at de larver, der er i den øverste række efter søgning på Trichius rosaceus også er den art selv om navnet ikke står på selve billedet? Og selv om det gjorde, er det jo ingen garanti for rigtigheden.

Under alle omstændigheder vil larven af Trichius rosaceus have samme generelle og karakteristiske udseende som larven andre torbister.

H

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Niels Jørgen Rosenkrants
#4 Kommentar postet d. 10-02-18 kl. 13:27. Emne: larve af richius rosaceus - udseende?
Hej igen Hans - og tak for dit yderligere svar.

Jo, du har sikkert ret i det du skriver. Hvis det ikke er præcist den, så ligner den jo nok i en grad, så jeg i hvert fald ikke kan se forskel.

Mvh

Niels Jørgen

Besvar | Kommentér

Ole Martin

Svaraktivitet:

(1743)
#5 Svar postet d. 10-02-18 kl. 16:54. Emne: larve af richius rosaceus - udseende?
Jeg har også forgæves forsøgt at finde fotos eller beskrivelser af larven på nettet. Desuden har jeg eftersøgt larven i de gamle jernbanesveller på baneterrænet ved Rødby Havn, hvor arten har en solid bestand uden at finde den.

I Sverige har jeg fundet larver af Trichius fasciatus i trøskede birkestammer, som ligger på jorden.

Det kan være, andre billeinteresserede har haft held til at se Trichius rosaceus-larver i Danmark, nu hvor arten er ret udbredt. Lad dette være en efterlysning.

Vh. Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Niels Jørgen Rosenkrants
#6 Kommentar postet d. 10-02-18 kl. 20:45. Emne: larve af richius rosaceus - udseende?
Hej Ole

Tak for dit svar.

Som Hans skriver, så kan man faktisk finde billeder af larver af Trichius fasciatus på nettet - se linket HER, og den ligner jo nok så meget, at det kan være svært at se forskel.

Men en god ide med en efterlysning af billeder af danske larver af Trichius rosaceus.

Mvh

Niels Jørgen

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Naturbasen ID

Kan du hjælpe med at bestemme arten herunder og færdigøre observationen?

Klik på billedet for mere information

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator