Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. februar 2018

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Sommerfugle og lepidopterologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Evy Lindenborg
Egeprydvinge (Diurnea lipsiella) og Ege-Prydvinge (Carcina quercana) (Læst 486 gange) Postet d. 11-02-18 kl. 14:06
Jeg sidder lige og forsøger at få styr på mine natsværmere og er faldet over Egeprydvinge (Diurnea lipsiella) og Ege-Prydvinge (Carcina quercana).

OMG!

Hvorfor? Kunne man ikke hitte på et andet navn til en af dem?

Besvar | Kommentér

Klaus Hermansen

Svaraktivitet:

(7055)
#1 Svar postet d. 11-02-18 kl. 14:38. Emne: Egeprydvinge (Diurnea lipsiella) og Ege-Prydvinge (Carcina quercana)
Godt ex på, at dansk navngivning er noget rod. Hvis nogle finder det interessant, så bør lipsiella i min optik have et nyt navn.

Besvar | Kommentér

Mads Linnemann Filskov

Svaraktivitet:

(305)
#2 Svar postet d. 11-02-18 kl. 15:02. Emne: Egeprydvinge (Diurnea lipsiella) og Ege-Prydvinge (Carcina quercana)
Ingen af arterne er længere placeret i familien Oecophoridae (prydvinger i snæver forstand). Det ville derfor derfor være oplagt at finde nye navne til begge arter...

Jeg har bare ikke lige nogle forslag...

Mvh Mads

Besvar | Kommentér

Kjeld Brem
#3 Kommentar postet d. 11-02-18 kl. 18:59. Emne: Egeprydvinge (Diurnea lipsiella) og Ege-Prydvinge (Carcina quercana)
nå, der røg lige en endelse ud ... KonfererER med Karsten

Besvar | Kommentér

Kjeld Brem

Svaraktivitet:

(5266)
#4 Svar postet d. 11-02-18 kl. 18:59. Emne: Egeprydvinge (Diurnea lipsiella) og Ege-Prydvinge (Carcina quercana)
Jeg kikker på, så - i forbindelse med "Bogen", hvor en del micros alligevel bliver dansk-navngivet, ved samme lejlighed.

Jeg konferer med Karsten Schnack om det ...

Men gode ideer er altid velkomne. Men de buser bare ofte ind i andre arter, lidt ala eksemplet her

Vi vil også have fjernet Fjer-måler (bindestregen, da der overhovedet inden ide er med den - og man bare aldrig kan finde "Fjermåler", når man søger - pga. bindestregen

Hilsen Kjeld

Besvar | Kommentér

Karsten Schnack

Svaraktivitet:

(2194)
#5 Svar postet d. 12-02-18 kl. 23:12. Emne: Egeprydvinge (Diurnea lipsiella) og Ege-Prydvinge (Carcina quercana)
Godt set Evy – det er da bestemt ikke hensigtsmæssigt med to navne, der kun adskilles af en bindestreg – som oven i købet er ret overflødig.

For mig at se, er det mest oplagt at fastholde egeprydvinge som navn til Carcina quercana.

Og så omdøbe Diurnea lipsiella (den tidligere phryganella). Den udgør sammen med D. fagella og D. salicella de tre danske arter i underfamilien Chimabachinae i familien Lypusidae. De to andre hedder jo bøgeprydvinge og pileprydvinge. De er begge forårsarter, så man kunne vel overveje at kalde den sene lipsiella for efterårsprydvinge.

Dette er et forslag, der giver mening – og mindst mulig postyr.

Hilsen Karsten

Besvar | Kommentér

Frank Overgaard Nielsen
#6 Kommentar postet d. 12-02-18 kl. 23:48. Emne: Egeprydvinge (Diurnea lipsiella) og Ege-Prydvinge (Carcina quercana)
Som Mads er inde på burde det vel kun være Oecophoridae der hedder noget med prydvinge, men det bliver nok for stor en mundfuld

Hvad er kriteriet for at komme til at hedde prydvinge? bare nysgerrig da det har undret mig før

Besvar | Kommentér

Mads Linnemann Filskov

Svaraktivitet:

(305)
#7 Svar postet d. 13-02-18 kl. 09:46. Emne: Egeprydvinge (Diurnea lipsiella) og Ege-Prydvinge (Carcina quercana)
Betegnelsen stammer fra Eivind Palms bog "Nordeuropas Prydvinger" fra 1989.

Dengang omfattede familien Oecophoridae mange arter, som nu er placeret i andre familier. I denne bog har arterne ikke danske navne.

Jeg kan godt se at C.quercana er en smuk lille art, som godt kan fortjene navnet egeprydvinge, selvom den ikke pt. hører til familien Oecophoridae.

Besvar | Kommentér

Karsten Schnack

Svaraktivitet:

(2194)
#8 Svar postet d. 13-02-18 kl. 13:40. Emne: Egeprydvinge (Diurnea lipsiella) og Ege-Prydvinge (Carcina quercana)
Frank, kriterier og kriterier … De danske navne har jo en historie og en pragmatik, og alle ønsker en eller anden balance mellem meningsfuldhed, systematik og stabilitet. Og den videnskabelige klassifikation og nomenklatur er jo ret dynamisk, prøv blot at sammenligne katalogerne fra 1976, 1985, 1998, 2013 og 2017.

’-prydvinge’ er blevet brugt om arter, der i 1998-katalogets systematik tilhørte familierne Oecophoridae og Chimabachidae og enkelte af de arter i Depressaridae, som ikke er ’fladmøl’ (Agonopterix og Depressaria). I 1976-kataloget og 1985-kataloget hørte de alle under familien Oecophoridae, og Carcina quercana (med synonymet fagana) hørte til underfamilien Oecophorinae, hvilket fastholdes i 1998-kataloget. I 2013-kataloget opereres der med lidt flere familier, og Carcina quercana får sågar sin egen familie, Peleopodidae, hvor den er eneste danske medlem. I 2017-kataloget bliver denne ensomhed i nogen grad brudt, idet Peleopodidae bliver til en underfamilie, Peleopodinae, blandt andre underfamilier i familien Depressariidae, (der jo tidligere selv var en underfamilie under familien Oecophoridae).

Nuvel, sådan er der så meget, men jeg tror, der vil være en rimelig tilslutning til at fortsætte med at kalde den egeprydvinge.

Hvad angår de tre chimabachiner (fagella, lipsiella (phryganella) og salicella), så havde de i 1976 og 1985 deres egen underfamilie under Oecophoridae. I 1998 og 2013 var denne ophøjet til familie, Chimabachidae, med kun disse tre arter. I 2017-kataloget er familien så igen en underfamilie, Chimabachinae, men denne gang under den lille familie Lypusidae.

Jeg har ingen betænkeligheder ved fortsat at kalde dem prydvinger. D. fagella lever på mange slags træer, men den er vel meget knyttet til bøg, både oplevelsesmæssigt og navnemæssigt både på dansk og latin. D. salicella lever på pil og pors. Pors er jo langt mest udbredt og ’salicella’ henviser da også til pil. D. lipsiella adskiller sig ved at være knyttet til eg, men også ved at flyve påfaldende sent på året, hvorfor ’efterårsprydvinge’ er en mulighed.

Besvar | Kommentér

Mads Linnemann Filskov

Svaraktivitet:

(305)
#9 Svar postet d. 13-02-18 kl. 13:58. Emne: Egeprydvinge (Diurnea lipsiella) og Ege-Prydvinge (Carcina quercana)
Med 2017-kataloget menes der vel "Nordic-Baltic Checklist of Lepidoptera" (Norwegian Journal of Entomology - supplement No. 3) udgivet af Norsk Entomologisk forening.

Det kan downloades som pdf på Deres hjemmeside

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondata | Translator