Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
20. februar 2018

Kalenderen

Indryk begivenhed i kalenderen | Kig i Kalenderen | Hjælp

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Kalender -> Kalenderen

Camilla Korsvig-Nielsen

Ny på F&N
22. februar 2018:
Et liv med zoologi: systematik – fylogeni – evolution ved Dansk Naturhistorisk Forening (Læst 172 gange) Postet d. 12-02-18 kl. 17:17
Et liv med zoologi: systematik – fylogeni – evolution ved Dansk Naturhistorisk Forening (<b>Dansk Naturhistorisk Forening</b>

Et liv med zoologi: systematik – fylogeni – evolution
af Pr)
Foto: Børsteormen Aphrodita. Efter Nielsen (1964)
Klik på billedet for original størrelse (724 x 296)

Dansk Naturhistorisk Forening

Et liv med zoologi: systematik – fylogeni – evolution

af Professor Emeritus Claus Nielsen, Statens Naturhistoriske Museum, Zoologisk Museum, Københavns Universitet.

--------------------------------------------------------------------------------------

Zoologi har altid været min hovedinteresse, og nu da jeg runder de 80, er det vel tiden til at se tilbage og prøve at finde en rød tråd i mit arbejde som zoolog (hvis der altså er en). Som skoledreng samlede jeg på snegle og muslinger, som blev ordnet med latinske nav- ne og systematisk placering. Måske var det et tegn på ønsket om at få orden på dyrene. Det var selvfølgelig ’gammeldags’ systematik, men med tiden kom den evolutionære synsvinkel til at spille en stadig større rolle. Systematik/fylogeni på morfologisk basis er en slags pus- lespil, hvor nogle brikker umiddelbart passer sammen i ’øer’, men hvor det i mange tilfælde er svært at få øerne passet sammen i større mønstre.

En oplevelse ved en af professor Spärcks examinatorier, hvor vi diskuterede muslinger- nes systematik, gav mig et herligt indblik i, hvordan nye synsvinkler kan føre til helt ny sy- stematik. Nye billeder (karakterer) kommer til på brikkerne, og en gang imellem må man så lave helt om på træet. Set på den måde er systematik/fylogeni en intellektuel leg, som jeg har fundet kolossalt spændende. Det har i høj grad præget min forskning. Jeg begyndte at arbejde med entoprocters økologi, men mine observationer over en ræk- ke arters udvikling, som slet ikke passede med lærebøgernes beskrivelser, førte til disputat- sen, hvor jeg studerede marine larvers ciliebånd. Disse studier førte til en teori for de bilate- rale dyrs oprindelse (senere kaldt trochaea teorien). Dette førte videre til hele dyreriget, og da jeg savnede en lærebog/håndbog, som lagde vægt på både embryologi og morfologi, endte det med, at jeg skrev bogen ’Animal Evolution: Interrelationships of the Living Phyla’ som kom i tre udgaver (1995, 2001, 2012). I forbindelse med dette arbejde har jeg spekuleret over dyrerigets oprindelse og tidlige udvikling, herunder svampenes, eumetazoernes og bilateriernes oprindelse (urmundens skæbne – amphistomi). Fra at være simpel systematik, er ideerne altså blevet til fylogeni/evolution, hvor jeg hele tiden har haft fokus på, at alle de stamformer, som jeg har foreslået, har kunnet tage føde til sig, og at udviklingen fra en stamform til den næste skulle give en fordel – en god baggrund, når man begiver sig ud i fylogenetiske spekulationer.

Der har altså udviklet sig en slags rød tråd i mit arbejde, men der har været en hel del ’svinkeærinder’, som f.eks. beskrivelse af nye entoprocter og muslinger, funktionel morfolo- gi af cyclostome bryozoer, og embryologi af brachiopoder og enteropneuster. En særlig glæde har det selvfølgelig været, at min forskning er blevet hædret med tilde- lingen af ’The Aleksander Kowalevsky Medal’ fra The St-Petersburg Society of Naturalists (2001) og ’The Linnean Medal’ fra The Linnean Society of London (2015).

Billede tekst: Børsteormen Aphrodita med entoprocter (de små sorte ’hænder’) på hhv. undersiden, parapodier- ne, oversiden, og på undersiden af skællene, hvor de får transporteret vand med fødepartikler forbi med ormens åndingsvand-strøm, samtidig med at de sidder beskyttet. Efter Nielsen (1964).

-------------------------------------------------------------------------------------

Torsdag d. 22/2-18 kl. 19.30

Sted: Universitetsparken 15, Bygning 1, Auditorium A, 2100 København Ø

Foredraget er GRATIS

P-tilladelse uddeles

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail hvis denne begivenhed kommenteres

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondata | Translator