Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. februar 2018

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Alger og tang -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jens Thorving Andersen
Padina? (Læst 106 gange) Postet d. 13-02-18 kl. 14:43
Jeg fandt dette lille stykke i forbindelse med at jeg sigtede en ordentlig omgang opskyl fra Jerup strand. Padina ( evt. P.pavonica) er det eneste jeg synes der ligner formen og strukturen. Er der nogle bud på hvad det kunne være? - arbejder lige på at få lidt bedre billeder.

Ca 10mm

Mvh Jens.

Padina? (Jeg fandt dette lille stykke i forbindelse med at jeg sigtede en ordentlig omgang opskyl fra Jerup s)
Jens Thorving Andersen har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Jens Thorving Andersen
#1 Kommentar postet d. 13-02-18 kl. 14:44. Emne: Padina?
Det føles en smule forkalket. Men det er hårdere nu hvor det har været i sprit. Her undersiden.

Padina? (Det føles en smule forkalket. Men det er hårdere nu hvor det har været i sprit. Her undersiden.)
Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(228)
#2 Svar postet d. 13-02-18 kl. 20:29. Emne: Padina?
Padina er ikke noget, man normalt finder hos os. Det kunne være en alge, der sidder på en muslingeskal f.ex. Jeg afventer dine bedre fotos.

Ole

Besvar | Kommentér

Jens Thorving Andersen
#3 Kommentar postet d. 14-02-18 kl. 19:26. Emne: Padina?
Et par billeder mwre

Padina? (Et par billeder mwre)
Besvar | Kommentér

Jens Thorving Andersen
#4 Kommentar postet d. 14-02-18 kl. 19:27. Emne: Padina?

Padina? ()
Klik på billedet for original størrelse (765 x 600)
Besvar | Kommentér

Jens Thorving Andersen
#5 Kommentar postet d. 14-02-18 kl. 19:28. Emne: Padina?

Padina? ()
Besvar | Kommentér

Jens Thorving Andersen
#6 Kommentar postet d. 14-02-18 kl. 19:29. Emne: Padina?
Jeg synes ikke strukturen virker særlig tilfældig. Har svært ved at forestille mig at det er en musling.. hmm..

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede
#7 Kommentar postet d. 15-02-18 kl. 11:42. Emne: Padina?
Jeg videresendeer til nogle eksperter, jeg kender.

Ole

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(228)
#8 Svar postet d. 19-02-18 kl. 10:06. Emne: Padina?
Jeg synes, at jeg har sendt svaret allerede, men da ikke her.

Ole

Kære Ole,

Dejligt at der er nogen som går tur ved stranden og interesserer sig for at finde ud af hvad det er, de ser.

Først troede jeg at skallen (jeg regner med at det er en del af en skal) var en plade af en stor rur, men hvis det var tilfældet ville striberne være på langs, så det er det ikke.

Nu hvor jeg har kigget på den igen tror jeg, at det er en del af stor boremusling, som har et mønster af næsten parallele ribber. På billede 2 og også det næstnederste er der en indrullet kant, det er også noget man ser hos boremusling.

På eller viklet sammen med skallen er nogle alger, på det første billede er der et opret skud til venstre som har en enkelt relativt stor bule, det er buletang (Ascophyllum nodosum), ved siden af og på samme billede er en ”hinde” med nogle relativt kraftige nerver eller ribber, sandsynligvis en lidt henfalden blodrød ribbeblad (Delesseria sanguinea), måske er der også andre alger nederst på billedet, men dem kan jeg ikke identificere.

Padina er en flad vifteformet eller lidt kræmmerhus agtig brunalge, der gror i varmere have, som ved Kanalkysten og i Middelhavet. Den kan have kalkinkrustationer, men ikke mere end at den stadig er bøjelig. Jeg tror den vil blive slået i stykker, hvis den driver rundt, så vi kan nok ikke forvente at finde den hos os.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondata | Translator