Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
25. juni 2018

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Laver -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Bent Svensson
Parmotrema? (Læst 496 gange) Postet d. 13-02-18 kl. 22:52
En lidt særpræget lav sidder på barken af en prydblomme (et efterhånden meget sygt træ) i min have i Sønderborg. For et par år siden bemærkede jeg laven, og ville undersøge den nærmere. Det var dog svært at iagttage undersiden, derfor skar jeg et stykke thallus af. Alligevel kunne jeg ikke blive klog på, hvad jeg så, og opgav at gå videre med sagen.

Men for nylig opdagede jeg så, at det måske er den sjælnde art Parmotrema perlatum!

Desværre har min kat i mellemtiden klatret en del i træet og - tror jeg - beskadiget laven en del.

Jeg vedlægger tre fotos (fra i dag). Det sidste viser resultatet af K-test på hhv. cortex og medulla. Den grønne plet til højre i billedet er fra testen på cortex. Jeg lod væsken opsuge på køkkenrulle, og dér var farven gul - om end lidt svag. Til venstre har jeg testet medulla. Farvereaktionen var denne gang lidt kraftigere. Jeg testede også med klorin, cortex: C-, medulla: C-.

VH Bent

Besvar | Kommentér

Bent Svensson
#1 Kommentar postet d. 13-02-18 kl. 22:55. Emne: Parmotrema?
Bemærk det afskårne stykke øverst... Nye små lober vokser frem fra snitfladen.

Parmotrema? (Bemærk det afskårne stykke øverst... Nye små lober vokser frem fra snitfladen.)
Bent Svensson har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Bent Svensson
#2 Kommentar postet d. 13-02-18 kl. 22:57. Emne: Parmotrema?
Nærbillede. Bemærk de små, mørke hår midt i billedet. Cilier?

Parmotrema? (Nærbillede. Bemærk de små, mørke hår midt i billedet. Cilier?)
Besvar | Kommentér

Bent Svensson
#3 Kommentar postet d. 13-02-18 kl. 23:05. Emne: Parmotrema?
K-tests... Jeg er lidt i tvivl mht. test på medulla. For hvis reaktionen på cortex er positiv, hvordan er det så muligt at fortolke resultatet fra medulla? (Hvordan kan man udelukke, at det er cortex, der blander sig...?). Jeg kradsede lidt i loben med en tandstikker, men jeg fik næppe fjernet cortex!

Parmotrema? (K-tests... Jeg er lidt i tvivl mht. test på medulla. For hvis reaktionen på cortex er positiv, hvord)
Klik på billedet for original størrelse (751 x 600)
Besvar | Kommentér

Lars Jørgen Grønbjerg

Svaraktivitet:

(1863)
#4 Svar postet d. 13-02-18 kl. 23:28. Emne: Parmotrema?
Hej Bent

1): Du bør forbyde dén kat at flænse sjældne og andre laver i stykker!!!

2): Flot at du genoptager sagen - at den ikke gik i glemmebogen!!

3): Ja, de små sorte stykker "sytråd", der ses i kanten på nærbilledet i #2 er cilier!

4): Jeg er enig med dig i, at det er MEGET besnærende at følge din teori om, at dette er Parmotrema perlatum! Jeg stemmer for!

5): - se linket HER

Mvh /LJ

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Ole B. Lyshede

Svaraktivitet:

(2384)
#5 Svar postet d. 14-02-18 kl. 09:54. Emne: Parmotrema?
Jeg synes også, at Parmotrema perlatum ser meget besnærende ud. Der burde dog være hovedsoraler, som jeg ikke kan få øje på.

For at se farvereaktion på medulla (marven) skal du skære en lille bid af, og så foretage testen på skærefladen. Så bør du med lup kunne se, hvor eventuel reaktion sker.

Ole

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Jonas Ravn Jensen

Svaraktivitet:

(55)
#6 Svar postet d. 14-02-18 kl. 12:54. Emne: Parmotrema?
Jeg er helt enig i at Parmotrema er en sandsynlig kandidat, men jeg mangler, som Ole, soraler for at kunne lægge mig helt fast på en art. I princippet skal der Pd-tests til for at adskille P. perlatum fra P. robustum, men sidstnævnte tester K+: grumset gul, hvor P. perlatum tester K+: klart gul.

Mht. kemi-test af medulla, så gøres dette bedst hjemme under en lup. Med en nål eller lignende kan du så forsigtigt kradse cortex ("barken") af og altså isolere din test til medulla. En anden fordel ved at undersøge laven derhjemme er at du undgår at risikere at slå laven ihjel. Reagensen kan spredes i laven, når man tester direkte på den og det kan få fatale konsekvenser - især når thallus ikke er større end her. Værst er det dog når en dråbe af reagensen løber ned over thallus - hvilket du har undgået her - så mon ikke laven overlever trods alt

bh. Jonas

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Bent Svensson
#7 Kommentar postet d. 14-02-18 kl. 15:30. Emne: Parmotrema?
Hej LJ, Ole & Jonas

Mange tak for jeres svar. Det er lidt spændende, det her

Jeg vil nu forsøge mig med en mere omhyggelig K-test på selve marven. Og desuden også lave en Pd-test. Skal dog først lige hente kemikaliet (til Pd), så der går jo nogen tid...

VH Bent

Besvar | Kommentér

Bent Svensson
#8 Kommentar postet d. 14-02-18 kl. 22:25. Emne: Parmotrema?
Hej igen...

Jeg besluttede mig for at gøre mest ud af Pd-testen, nu hvor der skal spares på den smule, der er tilbage at laven...

Jeg skar en lobus fri og kunne konstatere, at den var nærmest sort på undersiden - dog noget lysere/brunlig ved randen (det hedder vist "marginalt").

Så skrabede jeg længe og forsigtigt med skalpel cortex af, indtil der opstod et mønster af hvidt og grågrønt. Åbenbart fjernes algelaget sammen med cortex, således at den hvidlige medulla blotlægges.

Tog så fotos før og efter tilsætning af reagenset.

Og så hvidt jeg kan se, blev resultatet Pd+gul (eller nok nærmere Pd+orange). Men jeg er ikke sikker på, om det gælder for medulla og/eller cortex. Jeg havde nok forventet, at test-farven ville lægge sig "pænere" til rette, sådan at fx kun medulla tog farve. Men da jeg lod væsken opsuge med papirservietten, fremstod medulla gullig, mens cortex var grøn... Tja?

Jeg lavede så en K-test på et endnu mindre stykke thallus. Det smuldrede mere end godt var, så jeg tilsatte blot en dråbe K-reagens. Samme resultat som før: K+gul.

Håber dette hjælper til opklaringen.

Der følger to billeder...

VH Bent

Besvar | Kommentér

Bent Svensson
#9 Kommentar postet d. 14-02-18 kl. 22:26. Emne: Parmotrema?
Pd-test...

Parmotrema? (Pd-test...)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 476)
Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator