Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
27. februar 2020

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fotografering og digiscoping -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Freddy Ottosen
Kamera vs/ Linse problemer! (Læst 1721 gange) Postet d. 19-02-18 kl. 16:01
Kære fotovenner, jeg har et Nikon D60 kamera og købte i efteråret 2017 en Tamron AO11 150-600mm linse, jeg så et eller andet sted på nettet at disse to fungerede sammen.

Men - jeg er ikke tilfreds med resultaterne selv om jeg bruger stativ når jeg tager billeder på 600 mm.

Jeg vedhæfter billede af nogle Sangsvaner så kan I se resultaterne.

Jeg går og funderer på at opdragere til Nikon D 5600 eller D 7200, er der nogen af jer som har erfaring med disse kameraer og Tamron AO11 150-600 mm om hvilken kamera jeg evt. skal købe.

Jeg tager billeder på auto indstillinger.

Jeg har en Nikkor 55-300mm linse som jer fuldt ud tilfreds med, derfor vil jeg fortsætte med Nikon.

Jeg håber at der er nogen som har gode råd.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen

Freddy Ottosen

Kamera vs/ Linse problemer! (Kære fotovenner, jeg har et Nikon D60 kamera og købte i efteråret 2017 en Tamron AO11 150-600mm lins)
Foto: Freddy Ottosen
Klik på billedet for original størrelse (800 x 536)
Besvar | Kommentér

Bent Gravesen

Svaraktivitet:

(1)
#1 Svar postet d. 19-02-18 kl. 16:18. Emne: Kamera vs/ Linse problemer!
Måske en hjælp. - se linket HER

Venligst Bent.

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Kai Hultman

Svaraktivitet:

(3)
#2 Svar postet d. 19-02-18 kl. 20:54. Emne: Kamera vs/ Linse problemer!
Hej Freddy

Du kan sagtens få dit udstyr til, at spille sammen. Du skal bruge manuel indstilling for, at få dine billeder skarpe. Det første er, at bruge den største blænde (især på fuglefoto)f 6,3 på dit Tamron 150-600mm og finde en rimelig indstilling mellem lukketid og ISO. Du er velkommen til, at spørge igen.

mvh kai

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Mads Syndergaard

Svaraktivitet:

(3)
#3 Svar postet d. 07-03-18 kl. 21:22. Emne: Kamera vs/ Linse problemer!
Det vil næsten med sikkerhed ikke hjælpe stort at opgradere kamerahuset (med mindre dit hus er noget billigt skrammel - kender ikke til Nikon, så det har jeg ikke nogen mening om). Men hvis billederne ikke bliver skarpe, så er det snarere enten din teknik eller dit objektiv, eller en kombination af de to, der er problemer med.

1) Det med at skyde det hele på manuelt er jeg ikke enig i. De allerfleste skyder blændeprioriteret automatik - det hedder Av-indstilling i Canon-sprog, mon ikke det hedder noget lignende hos Nikon? Dit objektiv tegner skarpest omkring bl. 8, så du skal jo have en del lys til netop det objektiv - men prøv at indstille automatikken til Av, og blænden på 8, og prøv så igen.

2) Måske bruger du ikke den rigtige fokus-indstilling. Der er, hvis det ellers kan sammenlignes med Canon, tre indstillinger: En til stationære motiver, en til motiver som enten er stationære eller i bevægelse (den bruger vi ikke) og så en til motiver i bevægelse. I begyndelsen tager du sikkert mest billeder af fugle der står/sidder stille, og så skal du bruge den første indstilling. I Canonsprog hedder den One-shot, men du må have fat i instruktionsbogen for at finde ud af hvad den hedder i Nikons univers.

3) Der er en lille chance for at kamera og objektiv (ikke på model-niveau men på eksemplar-niveau) ikke spiller sammen. Nogle huse har muligheden for at udføre "Micro adjust" - prøv at finde ud af om dit hus kan det. Hvis ja, så kan du Google micro-adjust Nikon og lære hvordan man gør - men det er først når de andre muligheder er udtømte.

Til allersidst vil jeg sige, at dit Tamron objektiv sikkert tegner bedre ved omkring 500mm end ved 600mm, så måske kan det betale sig at komme tættere på og så zoome en lille smule ud.

Held og lykke,

Besvar | Kommentér

Freddy Ottosen
#4 Kommentar postet d. 08-03-18 kl. 11:01. Emne: Kamera vs/ Linse problemer!
Kære Mads Syndergaard, tak for dit input til mine problemer med kamera/ linse.

Jeg har lige opgraderet til et nyere Nikon kamera D7500, så nu skal jeg ud og lege med det, jeg vil prøve dine ideer, og se hvordan det fungerer.

Hav en god dag.

Med venlig hilsen

Freddy Ottosen

Besvar | Kommentér

Jannik Andersen
#5 Kommentar postet d. 08-03-18 kl. 12:05. Emne: Kamera vs/ Linse problemer!
Hej Freddy,

Jeg benytter Nikon D7100 samt Tamron 150-600, som spiller fint sammen efter linse er microjusteret. Til fugle benytter jeg single punkt fokus, S, for hastighed og indstilling AF-C.

Hastigheden skal du normalt beregne som dobbelt af afstand dvs. benytter du 600 mm skal du min benytte 1/1250 hvis håndholdt.

Held og lykke med udstyret.

Besvar | Kommentér

Freddy Ottosen
#6 Kommentar postet d. 09-03-18 kl. 14:56. Emne: Kamera vs/ Linse problemer!
Hej Jannik, tak for tipset.

Hav en god dag.

Med venlig hilsen

Freddy

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator