Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
7. december 2021

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Pattedyr -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Inger Lund
Spor (Læst 1034 gange) Postet d. 19-02-18 kl. 16:57
Hvem behandler træerne sådan her? Under spadseretur i lørdags i Merret skov ved Knuthenborg sås virkelig mange træer afbarket på denne måde. Vi konkluderede, at det udelukkende var asketræer og det var virkelig, virkelig mange. Sporene startede ca 20 over jorden og gik op til godt 150cm. Gættet er vildsvin, som netop blev udsat her i efteråret, men er det rigtigt?

Inger

Spor (Hvem behandler træerne sådan her? Under spadseretur i lørdags i Merret skov ved Knuthenborg sås virk)
Inger Lund har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Inger Lund
#1 Kommentar postet d. 19-02-18 kl. 16:58. Emne: Spor
Her ses lidt af omfanget.

Inger

Spor (Her ses lidt af omfanget.
Inger)
Klik på billedet for original størrelse (800 x 533)
Besvar | Kommentér

ole sørensen

Svaraktivitet:

(135)
#2 Svar postet d. 19-02-18 kl. 17:09. Emne: Spor
Jeg ville gætte på hjorte. Då- sika- eller kron-

Mvh Ole

Besvar | Kommentér

Inger Lund
#3 Kommentar postet d. 19-02-18 kl. 17:27. Emne: Spor
Det er selvfølgelig en anden mulighed, men så undrer det mig bare, at vi aldrig har set det før. Det ser også ud, som om der er spor efter tænder forneden på striberne.

Jeg har ledt meget efter billeder på nettet, men det er endnu ikke lykkedes.

Forøvrigt var jorden også rodet voldsomt op nogle steder, men ikke så meget lige ved siden af de afbarkede træer.

Og rådyr er der også masser af.

Inger

Spor (Det er selvfølgelig en anden mulighed, men så undrer det mig bare, at vi aldrig har set det før. Det)
Besvar | Kommentér

Frank Overgaard Nielsen

Svaraktivitet:

(18)
#4 Svar postet d. 19-02-18 kl. 18:26. Emne: Spor
Bison måske, er det ikke den skov hvor der også er sat bison ud?

mvh

Frank

Besvar | Kommentér

Inger Lund
#5 Kommentar postet d. 19-02-18 kl. 18:35. Emne: Spor
Jo, der er også bison, men kun 3. Dem så jeg bare bort fra, fordi der ligesom er to tandmærker ved siden af hinanden forneden, hvor jeg formoder, at afrivningen begynder.

Inger

Besvar | Kommentér

Frank Overgaard Nielsen

Svaraktivitet:

(18)
#6 Svar postet d. 19-02-18 kl. 19:04. Emne: Spor
Ja tandmærker bliver svære at forklare så

Det ser nærmest ud til barken er spist, madmangel hos grisene i løbet af vinteren måske?

Besvar | Kommentér

Inger Lund
#7 Kommentar postet d. 19-02-18 kl. 19:09. Emne: Spor
Hvis der er madmangel efter kun 3 måneder for de få grise, der er sluppet ud der, så bliver det vist ikke en god forretning. Det indhegnede skovstykke er meget stort, og vi så kun få steder, hvor der var rigtigt rodet op.

Men det der først og fremmest får mig til at tænke i de baner er, at vi aldrig nogensinde har set fænomenet før, og der er ingen gamle spor på træerne fra tidligere år. Derfor må det næsten være nye dyr og derfor vildsvin. Men jeg kan ikke finde billeder af det, så det ligesom kan blive bevist.

Inger

Besvar | Kommentér

Peder Brøgger

Svaraktivitet:

(3)
#8 Svar postet d. 19-02-18 kl. 20:42. Emne: Spor
Jeg synes det ligner typisk skrælning udført af hjorte, f. eks. dådyr som kan nå op til 150 cm. Det kan rådyr og vildsvin næppe.

Drøvtyggere har som bekendt fortænder kun i undermunden, så de begynder nedefra. Men det ser ud som om hjorten har haft 1 eller 2 fremstående fortænder.

Hvis skoven nyligt er blevet indhegnet, kan en flok dådyr være blevet "stavnsbundet" og være nødt til at spise i skoven i mangel af deres sædvanlige vinterområde.

Vh Peder

Besvar | Kommentér

Frank Overgaard Nielsen
#9 Kommentar postet d. 19-02-18 kl. 20:49. Emne: Spor
ja strøtanker og spekulationer må hellere vige så jeg måtte kigge en gang i reolen og er enig i at det må være dådyr, der er vist endnu ikke krondyr på Lolland

mvh

Frank

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator