Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. juli 2018

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Sommerfugle og lepidopterologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Evy Lindenborg
Farven passer ikke (Læst 452 gange) Postet d. 11-03-18 kl. 16:00
Jeg kan ikke rigtig få farven til at passe med Pileurtugle (Melanchra persicariae) og Violet Tiggerugle (Diarsia brunnea) er nu heller ikke super fantastisk bud??????

2/7 2017 Virklund Silkeborg

Farven passer ikke (Jeg kan ikke rigtig få farven til at passe med Pileurtugle (Melanchra persicariae) og Violet Tiggeru)
Foto: Evy Lindenborg
Klik på billedet for original størrelse (738 x 600)
Besvar | Kommentér

Kjeld Brem

Svaraktivitet:

(6539)
#1 Svar postet d. 11-03-18 kl. 16:07. Emne: Farven passer ikke
Det er fordi, det i stedet er en Mesapamea SP - vil jeg mene

Hilsen Kjeld

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Kjeld Brem
#2 Kommentar postet d. 11-03-18 kl. 16:21. Emne: Farven passer ikke
Men afvent lige et ekstra svar.... for en sikkerheds skyld

Besvar | Kommentér

Paul René Orlien

Svaraktivitet:

(2658)
#3 Svar postet d. 11-03-18 kl. 16:33. Emne: Farven passer ikke
hej Evy,

Det er en Mesapamea ... det kan ikke afgøres om det er M.Secalis eller M.secalella, ikke engang et præparat vil give et sikkert svar. Måske vi finder ud af mere ang variationsbredde/artsbredde når vi bliver dygtigere med de nye teknikker. Det kan jo også ende med at vi finder ud af at dette artskompleks igen bør betragtes som én art ... nemt skal det ikke være

/Paul

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Benny Steen Larsen

Svaraktivitet:

(7542)
#4 Svar postet d. 11-03-18 kl. 17:51. Emne: Farven passer ikke
Jeg er stort set enig med Paul, bortset fra, at jeg synes de er ganske lette at skelne på genitalierne - i hvert fald hannerne. Jeg har tjekket 100-vis og ind imellem falder man over en, der ikke rigtigt kan placeres. Det er formentlig fordi de krydser sig med hinanden (hybriderer) og præparatet derfor ligner en mellemting.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Evy Lindenborg
#5 Kommentar postet d. 11-03-18 kl. 21:24. Emne: Farven passer ikke
Åh en af dem der burde være kommet ud af pubben med navneskilt om halsen.

En eller anden dag må jeg se om jeg ikke kan luske mig til at prøve det er genitalpræparation, bare så jeg ved hvordan.

Benny, jeg er lidt nysgerrig på hvorfor du har tjekket 100-vis af disse. Er det mon for at finde frem til om der kan findes en forskel?

Besvar | Kommentér

Benny Steen Larsen
#6 Kommentar postet d. 11-03-18 kl. 22:01. Emne: Farven passer ikke
Næh, Evy, der er fordi jeg har haft en lysfælde stående i haven, og jeg ville gerne finde ud af, om jeg begge arter var tilstede og hvordan fordelingen var i antal og flyvetid. Jeg har i øvrigt stadig en masse liggende i fryseren, som jeg ikke har gået kigget igennem endnu - så spændende er der jo heller ikke, og det er ret tidskrævende. Til gengæld har jeg lagt de tjekkede dyr i Bugbase, så data f.eks. kan bruges til fænogrammer.

Besvar | Kommentér

Evy Lindenborg
#7 Kommentar postet d. 12-03-18 kl. 19:22. Emne: Farven passer ikke
Skal man egentlig skære i dem for at ´komme til sagerne´ er det nok at vende dem om og måske trykke lidt et hemmeligt sted og så ind under en stereolup?

Ja jeg er fuldstændig blank, men jeg gad godt vide det

Besvar | Kommentér

Paul René Orlien
#8 Kommentar postet d. 12-03-18 kl. 20:01. Emne: Farven passer ikke
Hej Evy,

Du kommer til at pille bagkroppen af dyrene og brede genitaliedelene ud på et objektglas for derefter at fiksere dem under anvendelse af grimme stoffer som kloralhydrat og xylol ... det er en fremragende metode, om end den er ved at blive overhalet indenom af bla barcoding ... sagen er dog at det pt er de bedste referencer vi har. Ved at lave disse præparater bliver det muligt at opstille rækker af vanskelige artskomplekser og ad den vej lære de fænotypiske træk at kende

/Paul

Besvar | Kommentér

Benny Steen Larsen
#9 Kommentar postet d. 12-03-18 kl. 21:19. Emne: Farven passer ikke
Hvis du vil lære det, Evy, er du nødt til at få det demonstreret af en, det kan teknikken.

Det er lidt forskelligt, hvor meget man behøver splitte dem ad, for at se det væsentlige. For f.eks. at skelne Acronicta psi, tridens og cuspis kan man bare trække valverne frem med en fin pincet mens dyret er blødt.

Når jeg tjekker secalis/secalella, brækker jeg hele bagkroppen af og koger den i en 10% natriumhydroxidopløsning (natronlud) til den er godt blød. Så hælder jeg den ud i petriskål som sættes under stereoluppen, og med et par præparationsnåle trækker jeg de kitiniserede genitalier ud af præparatet og flytter det over i en anden lille petriskål, hvor jeg skyller det rent med (demineraliseret) vand. Herefter kan man tydeligt se de nødvendige strukturer under luppen. Husk (sikkerheds)briller og pas på ikke at få lud på fingrene! Det er stærke sager.

Hvis præparatet skal bevares, skal det igennem en længere proces, hvor jeg anvender iseddike, orangeX opløst i sprit til farvning af præparatet, rent sprit og nellikeolie, før det endeligt er klar til at blive indlejret i Euparal på et objektglas.

Jeg tror ikke på, at man kan lære det, uden at få det demonstreret og selv prøve det under kyndig vejledning.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator