Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. juli 2018

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Mosser -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Thomas Vikstrøm
Kan dette være rød horntand? (Læst 399 gange) Postet d. 13-03-18 kl. 19:15
Kan dette mos være rød horntand, Ceratodon purpureus? Fotograferet den 15. feb. 2018 på en vandret murflade i karréen Sorte Hest på Vesterbro i København.

Kan dette være rød horntand? (Kan dette mos være rød horntand, Ceratodon purpureus? Fotograferet den 15. feb. 2018 på en vandret m)
Foto: Daniel Palm Eskildsen
Klik på billedet for original størrelse (800 x 600)
Besvar | Kommentér

Morten Kofoed-Hansen

Svaraktivitet:

(6)
#1 Svar postet d. 13-03-18 kl. 19:47. Emne: Kan dette være rød horntand?
Hej Thomas.

Det korte svar er nej, setae er gule på din mos. Det ser måske ud som om at bladene har transparente (hyaline) hårspidser(?) . Så er Tortula muralis et bud, men uden bedre billeder kommer den næppe i land.

mvh Morten

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Thomas Vikstrøm
#2 Kommentar postet d. 14-03-18 kl. 09:03. Emne: Kan dette være rød horntand?
Tak, Morten, mur-snotand ligner faktisk perfekt i bøgerne, synes jeg. Vil det ikke være OK at indtaste den som sådan? Faktisk har jeg et par fotos mere, men kunne kun finde ud af at uploade ét; ikke fordi de er så meget bedre... men nu ser det ud til, at der i det mindste kan uploades ét mere i f.m. denne korrespondance, så det prøver jeg.

Kan dette være rød horntand? (Tak, Morten, mur-snotand ligner faktisk perfekt i bøgerne, synes jeg. Vil det ikke være OK at indtas)
Besvar | Kommentér

Morten Kofoed-Hansen

Svaraktivitet:

(6)
#3 Svar postet d. 15-03-18 kl. 08:40. Emne: Kan dette være rød horntand?
Hej Thomas.

Jeg tør ikke sige noget med sikkerhed her(det gør jeg for øvrigt sjældent med mosser), men måske andre kan.

Et fif: Når du kommer forbi igen (eller ser noget lignende) kan du bruge din kikkert omvendt (som lup) og så vil du let kunne se om bladform og om der er hårspids. I ganske få tilfælde er det sammen med habitus nok til id, men laaaaangt mest hyppigt, bliver man nødt til at bruge en rigtig god lup og/eller mikroskop.

mvh Mortne

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Thomas Vikstrøm
#4 Kommentar postet d. 21-03-18 kl. 23:28. Emne: Kan dette være rød horntand?
Prøver lige med et nyt foto... men mosset vokser så højt oppe, at mobilen må holdes op i strakt arm for at fotografere

Kan dette være rød horntand? (Prøver lige med et nyt foto... men mosset vokser så højt oppe, at mobilen må holdes op i strakt arm )
Besvar | Kommentér

Bent Odgaard
#5 Kommentar postet d. 22-03-18 kl. 11:37. Emne: Kan dette være rød horntand?
Jeg er enig i Tortula muralis. MVH Bent

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator