Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
21. juli 2018

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Navn Forum -> Tovingede insekter -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Inger Lund
Meget gammel flue (Læst 250 gange) Postet d. 14-03-18 kl. 00:59
Ved gennemgang af gamle fotos kan jeg konstatere, at de fleste er særdeles ringe, men også at der ind imellem findes motiver der ser lidt spændende ud. Denne flue er fra en F&N-weekend på Mols-lab i 2011, nærmere bestemt d. 11/6, og jeg tror aldrig, jeg har fået spurgt, hvad det er for en. Jeg er selv kommet frem til, at det måske er en våbenflue, og den der ligner bedst er Beris clavipes. Kan det være den?

Inger

Meget gammel flue (Ved gennemgang af gamle fotos kan jeg konstatere, at de fleste er særdeles ringe, men også at der in)
Inger Lund har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Lars Thomas
#1 Kommentar postet d. 14-03-18 kl. 01:53. Emne: Meget gammel flue
Ligner det ikke mere en af Dioctriaerne med de lange antenner?

Besvar | Kommentér

Inger Lund
#2 Kommentar postet d. 14-03-18 kl. 02:02. Emne: Meget gammel flue
Jeg syntes jo netop, jeg havde fundet en med lange antenner, men du har da helt ret, rovfluernes er endnu længere. Og mit dyr er jo helt magen til billederne af D. hyalipennis, og man kan tydeligt se den giftiggrønne svingkølle. Tusind tak for hjælpen

Inger

Besvar | Kommentér

Walther Gritsch

Svaraktivitet:

(11041)
#3 Svar postet d. 14-03-18 kl. 23:19. Emne: Meget gammel flue
Jeg synes nu, det ser ud som om, antennerne sidder på et ret markant fremspring, så Dioctria rufipes kunne også være en mulighed.

Det korte af det lange er, at vinklen ikke gør det muligt at afgøre, hvilken af de to det er.

Walther

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Inger Lund
#4 Kommentar postet d. 15-03-18 kl. 00:13. Emne: Meget gammel flue
Ja, jeg skal ikke være den, der påstår at have forstand på de her dyr. Men grunden til at jeg valgte netop den klarvingede, var den røde bagkrop, som dem jeg fandt i galleriet også havde. Men nu har jeg så lige set, at den rødbenede også kan have røde kanter. Er det hunner, der ser sådan ud, så det slet ikke er en artskarakter?

Inger

Besvar | Kommentér

Walther Gritsch
#5 Kommentar postet d. 15-03-18 kl. 12:44. Emne: Meget gammel flue
Farver er ikke artskarakterer og kan ikke bruges til at adskille hyalipennis fra rufipes. Så vidt jeg ved, er det eneste helt pålidelige ringen af gylden bestøvning på siden af thorax og længden af antennebulen (hvis man kan kalde den det). Hos hyalipennis danner bestøvningen på siden af thorax en næsten ubrudt ring, og antennebulen er kort. Hos rufipes er bestøvningsringen åben bagtil, og antennebulen er meget prominent. Habituelt er hyalipennis typisk mindre og mere spinkel end rufipes.

På dit billede kan man jo ikke så godt fornemme størrelsen, og siden på thorax er ikke synlig. Det er kun antennebulen, der springer i øjnene. Men den alene er ikke nok til at sige rufipes efter min mening. Vinklen kunne snyde!

Besvar | Kommentér

Inger Lund
#6 Kommentar postet d. 15-03-18 kl. 12:49. Emne: Meget gammel flue
Jeg har et enkelt endnu dårligere billede af dyret, men det viser faktisk bulen tydeligere. Og den er da ret stor

Inger

Besvar | Kommentér

Walther Gritsch
#7 Kommentar postet d. 15-03-18 kl. 12:53. Emne: Meget gammel flue
Må jeg se?

Besvar | Kommentér

Inger Lund
#8 Kommentar postet d. 15-03-18 kl. 12:54. Emne: Meget gammel flue

Meget gammel flue (:-D)
Inger Lund har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Walther Gritsch
#9 Kommentar postet d. 15-03-18 kl. 13:09. Emne: Meget gammel flue
Bum bum ... Jeg giver op. Det er simpelthen for svært fra den her vinkel skråt ovenfra/bagfra. I profil havde det været en anden sag hyalipennis: - se linket HER rufipes: - se linket HER Begge billeder er fra Geller-Grimm, Fritz: Fotoatlas und Bestimmungsschlüssel der Raubfliegen Deutschlands.

Så i min verden kan din flue højst bilve en Dioctria sp.

Besvar | Kommentér

Side 1 af 2 - Gå til side 1 2

Næste side | >>

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondatapolitik | Translator